ads

موج شدید سرما و پی‌آمدهای آن برای مردم

سرمای شدید علاوه براینکه در برخی مناطق کشور فغان مالدارن را برآورده، تلفات جانی نیز در برخی مناطق بجا گذاشته  است. از سویی هم اداره هواشناسی ادامه این موج سرد را تا یک هفته آینده پیش بینی کرده که بیشتر مناطق غربی، شمال غربی، شمال و شمال شرقی بشمول مناطق مرکزی را در برخواهد گرفت.

هاجر جعفری
28 جدی 1401
موج شدید سرما و پی‌آمدهای آن برای مردم

بر اساس گزارش‌ها موج سرما در روزهای اخیر ضربه شدید از لحاظ جانی و مالی به مردم وارد کرده است.

مصطفی باشنده ولایت بدخشان می‏گوید:”سرمای شدید برای ما خسارات زیادی وارد کرده است. نوزاد برادرم و دو تا گاو ما از شدت سرما تلف شدند.”

در عین حال نیاز محمد، یکتن از باشنده‌گان ولایت فاریاب می‎‏گوید:”در فاریاب هم  هوا تقریبا منفی 24 و 25 شده بود، مردم خسارات زیاد دیده‌اند. بیش از 600 راس مواشی از ولسوالی‌های مختلف تلف شدند و حتی شماری از مردم جان شان را از دست دادند.”

در همین حال منصور، یکتن از باشندگان نیمروز می‎گوید:”در نیمروز اکثر مردم از اثر سرما بسیار متضرر شدند، مواشی مردم از بین رفت و بارندگی‌ها خانه‌های مردم را تخریب کرد.”

وی افزود که با آسیب دیده‌گان این ولایت کمک صورت گرفته، اما نه به اندازه‌ای که مشکلات مردم را رفع کند.

از سوی دیگر اداره هواشناسی پیش بینی کرده است که موج سرما تا یک هفته دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

محمد نسیم مرادی، سخنگوی اداره ملی هواشناسی می‎گوید:”کتله هوای سرد طی هفته گذشته وارد کشور شده و  اکثر مناطق را تحت پوشش قرار داده،  به خصوص مناطق غربی، شمال غربی، شمال و شمال شرقی، بشمول مناطق مرکزی. نظر به تحلیل نقشه‌های اوضاع جوی  و مدل‌های هواشناسی، طی این هفته و هفته آینده سردی در مناطق متذکره ادامه خواهد داشت.”

با این حال خواستیم از وزارت مبارزه با حوادث در مورد کارکرد‎ها و پلان‌های این وزارت درین مورد معلومات بگیریم، اما به تماس‌های مکرر ما پاسخی داده نشد.

براساس اطلاعاتی که تاکنون به کلید رسیده است، از اثر سرمای شدید 35 فرد معتاد در ولایت هرات و 18 تن دیگر درکابل جان داده‌اند.

همچنان  4کودک و یک چوپان در بادغیس، دو زن و یک کودک در ولایت جوزجان،7 کودک در ولایت بدخشان، 2 نفر در فاریاب  از اثر سرما از بین رفته اند.

گفتنی است که در در شهر تالقان؛ مرکز ولایت تخار بارندگی‌ها باعث فروریختن بیش از 20 منزل مسکونی شده و در نمیروز سرما جان 2500 راس مواشی را گرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA