ads

وقتی در کشور خود در امان نباشی

مرسل نبی‌زاده، صبح  روز یک‌شنبه ( 25 جدی) درخانه‌اش مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفته و به قتل رسید و این قضیه باعث نگرانی شماری از مقامات حکومت پیشین شده است. درعین حال شماری از فعالان مدنی به وقوع پیوستن چنین رویدادها را تاسفبار خوانده و از حکومت می‌خواهند که عاملان قتل خانم نبی‌زاده را شناسایی و در این رابطه عدالت را تامین کند.

سونا یوسفی
26 جدی 1401
وقتی در کشور خود در امان نباشی

قتل مرسل نبی زاده، واکنش‌های مردم افغانستان را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است.

این قضیه حتی برخی از مقامات حکومت پیشین را نگران امنیت شان کرده و شماری از فعالان مدنی و آگاهان سیاسی نیز می‌گویند که اگر از قتل‎های مرموز جلوگیری صورت نگیرد، مردم در کشور احساس امنیت نخواهند کرد.

آنان از حکومت می‌خواهند که در تامین امنیت مردم، به خصوص شخصیت‌های مطرح جامعه و مقامات حکومت پیشین توجه جدی داشته باشد.

ضیا‌الحق امرخیل والی ننگرهار در حکومت پیشین، قتل مرسل نبی‌زاده را تاسف‌بار خوانده و می‌گوید:”حکومت باید به امنیت تمام افغان‌ها توجه داشته باشد، به‌خصوص به فعالان سیاسی، اجتماعی، چهره‌های مطرح و در مجموع کسانی که تحت تهدید باشند. مخالفان با هدف قرار دادن چنین اشخاص باعث برهم زدن امنیت در کشور می‌شوند.”

همچنان محمد رادمنش، جنرال بازنشسته اردوی پیشین افغانستان می‌گوید، با آنکه امارت اسلامی بار‌ها مردم را از امنیت سراسری اطمنان داده است، اما تاکنون از وقوع  قتل‌های مرموز در کشور جلوگیری نشده است.

“امارت اسلامی مسئول تامین امنیت تمام مردم افغانستان می‌باشد. قتل مرسل نبی زاده آخرین عمل غیر قانونی نخواهد بود، اگر جلوگیری نشود.  بهترین راه برای جلوگیری از چنین فاجعه‌ها ایجاد حکومت همه‌شمول و به پا ایستادن نهادهای امنیتی و ملی می‌باشد.”

کشته شدن مرسل نبی‌زاده درعین حال واکنش برخی از مقامات پیشین در خارج از کشور را نیز به‌همراه داشته است.

فوزیه کوفی، عضو پارلمان در حکومت پیشین در توییتی نوشته است که “مردم درافغانستان بدون هیچ دلیلی کشته می‌شوند”.

همچنان معصومه خاوری، وزیر مخابرات اسبق و محمد محقق رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز به قتل خانم مرسل واکنش نشان داده‌اند.

ازسوی دیگر شماری از فعالان جامعۀ مدنی قتل یک خانم را در خصوصی‌ترین مکان زندگی وی

(خانه‌اش) سوال برانگیز می‌دانند. آنان خطاب به مسئولان امنیتی به تامین امنیت مردم، به‌خصوص زنان تاکید می‌کنند.

مونسه مبازر، یک‌تن از فعالان مدنی می‌گوید که بایدعاملان قتل مرسل پیدا شده و مجازات شوند.

“مرسل نبی زاده نماینده مردم در پارلمان حکومت پیشین بود که پس از تغییر نظام هیچ فعالیتی نداشت. این خانم در خصوصی‌ترین مکان زندگی خود، به قتل رسیده است.”

مرسل نبی زاده، عضو پارلمان حکومت پیشین و متولد ننگرهار بود که روز یک‌شنبه( 25 جدی) با یک محافظش در منطقه ارزان قیمت شهر کابل، توسط افراد مسلح ناشناس کشته شدند.

خانواده مرسل تاکنون گفته‌اند که پس از شنیدن صدای فیر در طبقه پاین خانۀ شان، باجسد پرخون  مرسل روبرو شده‌اند و همچنان در این رویداد یک محافظ وی نیز کشته و برادرش  زخم برداشته است.

در تماسی که با خالد زدران، سخنگوی قومندانی امنیه داشتیم، وی گفت که در این مورد معلومات تازه در دست ندارند و هر زمانی که معلومات دریافت کرد، آنرا در دسترس رسانه‌ها قرار خواهد داد.

گفتنی است که تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این قتل را به عهده نگرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA