ads

سازمان همکاری‎ اسلامی هیئتی از عالمان دینی را به افغانستان می‌فرستد

قرار است سازمان همکاری‌ اسلامی هیئتی متشکل از عالمان دین را به هدف گفت‎وگو در مورد حق  آموزش و کار زنان و دختران به افغانستان بفرستد. درعین حال شماری از کارشناسان نقش عالمان دین را در این زمینه سازنده دانسته ‏و می‌گویند که حکومت کنونی نیز باید به نیازمندی‎ها و خواسته‏های جامعه توجه کند.

هاجر جعفری
26 جدی 1401
سازمان همکاری‎ اسلامی هیئتی از عالمان دینی را به افغانستان می‌فرستد

سازمان همکاری‎های اسلامی می‌خواهد که هیئت متشکل از عالمان دین را به افغانستان بفرستد.

براهیم طه، سرمنشی سازمان همکاری‏ اسلامی گفته است که قرار است این هیئت با مقامات امارت اسلامی در مورد حقوق اساسی زنان  و دختران گفت‌وگو کند.

در عین حال شماری از کارشناسان چنین گفت‌وگوها را برای وضاحت بیشتر در مورد حقوق کار و تحصیل زنان مهم دانسته و از امارات اسلامی می‌خواهند که با در نظرداشت پیامدهای تعلیق کار و تحصیل زنان افغان، در تصامیم خود تجدید نظر کند.

عبدالشکور دادرس، تحلیل‌گر مسائل سیاسی چنین گفت‌وگوها را برای رسیدن به توافق نظر در مورد کار و تحصیل زنان مهم می‌داند.

“این مذاکرات در رفع مشکلات تاثیر دارد، زیرا نکات مجهول قضایا را روشن می‌سازد. هیئت سازمان همکاری‏ اسلامی به افغانستان آمده و با مقامات امارت اسلامی صحبت می‌کند،  اگر از لحاظ دینی مشکلاتی باشد در این مذاکرات حل خواهد شد.”

اما عبدالجبار، یکتن دیگر از کارشناسان سیاسی نقش سازمان همکاری اسلامی را چندان مؤثر نمی‌داند. زیرا از نظر او این سازمان تاکنون هیچ  کمکی به وضعیت افغانستان نکرده و حتی خود مستقل نیست.

“این دید و باز دیدها به تنهایی نمی‌تواند گره‌گشای وضعیت کنونی افغانستان باشد، تا خود مقامات حکومت کنونی نخواهند. زیرا مردم همه می‌دانند که تحصیل و کار زنان از نگاه دینی هیچ مشکلی ندارد.”  

اما در رابطه به اینکه مقامات امارت اسلامی حاضر به گفت‌وگو با هیئت سازمان همکاری اسلامی خواهند شد یاخیر، ما باوجود تلاش‌های مکرر نتوانستیم نظری از مسئولان حکومتی بگیریم.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی چندی پیش در صفحه توییترش از نشست سازمان همکاری‌ اسلامی در مورد افغانستان قدردانی کرده و گفته بود که امارت اسلامی در رابطه به آموزش زنان گام موقتی برداشته و با مساعد شدن زمینه این مشکل رفع خواهد شد.

گفتنی است که تصمیم اخیر امارت اسلامی در مورد کار و تحصیل زنان و دختران افغان واکنش‎ها را در جهان برانگیخته است که از آنجمله سازمان همکاری اسلامی با تدویر نشست فوق‌العاده مخالفتش را با تصامیم اخیر امارت اسلامی نشان داده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA