ads

  تداوم کمک‌های بشر دوستانه جامعه جهانی به مردم افغانستان

بانک مرکزی افغانستان با نشر یک اعلامیه از ورود بسته 40 میلیون دالری کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان خبر می‎دهد. در عین حال شماری از کارشناسان این کمک‌ها را در شرایط کنونی برای مردم افغانستان مهم دانسته  و ‎می‎گویند که نهادهای توزیع کننده بایدتلاش کنند که کمک‌ها را به مستحقین واقعی برسانند.

 هاجر جعفری
25 جدی 1401
  تداوم کمک‌های بشر دوستانه جامعه جهانی به مردم افغانستان

بانک مرکزی افغانستان درحالی از رسیدن بسته جدید کمک‌های بشردوستانه به افغانستان خبر داده که هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یونما) در صفحه توییترش نوشته است که اعلامیه‌های نهادهایی که مربوط به سازمان ملل متحد نباشند، در مورد محموله‌های این سازمان گمراه کننده و بی‌فایده است.

از سویی هم شماری از کارشناسان می‌گویند که جامعه جهانی نباید روند کمک‌‌رسانی به مردم نیازمندافغانستان را با سیاست دخیل سازد.

سیر شاه ولی زاده یکی از کارشناسان سیاسی می‏گوید:”ایالات متحده امریکا و دیگر نهاد‏های بزرگ حقوق بشری در تلاش اند که به نحوی امارت اسلامی را وادارکنند تا اجازه تحصیل، کار  و مشارکت اجتماعی به زنان را بدهد.”

در عین حال بهیر زلاند، کارشناس امور اقتصادی در شرایط کنونی کمک‌های بشردوستانه را برای نیازمندان افغان بسیار مهم شمرده و می‏‎گوید:”کشوری که کاملا به کمک‌های خارجی متکی باشد، در چنین هوای سرد و در شرایطی‏که مردم با فقر شدید دست و پنجه نرم می‎کنند، به جز کمک‎های بشردوستانه دیگر امیدی نیست. حکومت کنونی هم که مشکلات خودش را دارد و نمی‌تواند به مردم کمک کند.”

این درحالی است که مقامات امارت اسلامی بار‎ها خواستار تداوم کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان شده و گفته‌اند که جامعه جهانی نبایدکمک‏های بشری را به مسایل سیاسی ربط داده و پروسه آنرا در افغانستان مختل کند.

گفتنی است که تصمیمات اخیر امارت اسلامی در رابطه به تحصیل و کار زنان و دختران افغان باعث مختل شدن روند کمک رسانی به مردم افغانستان شده و شمار زیادی از نهاد‎های کمک رسان کارهای شان را در افغانستان متوقف کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA