ads

ایجاد صنف‌ آنلاین برای خانم‌ها از سوی یک جوان ۱۷ ساله هراتی

پس از بسته شدن مراکز آموزشی، پوهنتون‌ها و نهادهای غیر دولتی به روی زنان، صنف‌های آموزشی آنلاین در هرات رونق گرفته است. چنانچه الیاس نجیبی یک جوان ۱۷ ساله با راه‌اندازی صنف‌‌ آنلاین تحت نام «درس برای همه» زمینۀ آموزش را برای بیش از ۵۰ زن و دختر فراهم کرده است. شماری از اشتراک کننده‌گان […]

مرجان وفا
25 جدی 1401
ایجاد صنف‌ آنلاین برای خانم‌ها از سوی یک جوان ۱۷ ساله هراتی

پس از بسته شدن مراکز آموزشی، پوهنتون‌ها و نهادهای غیر دولتی به روی زنان، صنف‌های آموزشی آنلاین در هرات رونق گرفته است.

چنانچه الیاس نجیبی یک جوان ۱۷ ساله با راه‌اندازی صنف‌‌ آنلاین تحت نام «درس برای همه» زمینۀ آموزش را برای بیش از ۵۰ زن و دختر فراهم کرده است.

شماری از اشتراک کننده‌گان این صنف درسی از ولایت‌های مختلف کشور می‌گویند که در حال فراگیری برنامه‌های کمپیوتری می‌باشند.  

همکار ما مرجان وفا در این رابطه گزارشی تهیه کرده است

محدودیت‌های کاری و تحصیلی فراراه زنان در کشور هنوز دست آنان را از آموزش کوتاه نکرده است، بلکه شماری از زنان در جستجوی شیوه‌های جدید آموزشی شده‌اند.  

در این میان یک جوان ۱۷ ساله در ولایت هرات صنف‌ آموزش آنلاین را تحت نام «درس برای همه» ایجاد کرده و تاکنون بیش از پنجاه خانم از مناطق مختلف کشور شامل این صنف آموزشی شده‌اند.

این جوان که الیاس نجیبی نام دارد، می‌گوید که هدفش کمک به دخترانی است که از آموزش و کار محروم استند.

الیاس می‌‌افزاید که او در تلاش است تا در کنار این صنف آموزشی، صنوف دیگری را برای زنان به صورت رایگان ایجاد کند.

“نام این صنف درس برای همه است که بیش از پنجاه خانم از مناطق مختلف کشور در آن اشتراک دارند. برای آنان برنامه‌های کمپیوتری را در دو بخش جداگانه، فتوشاپ و ای‌سی‌دی‌ال به گونه رایگان  تدریس می‌کنم.”

از سوی هم زنانی که در این صنف اشراک کرده‌اند، می‌گویند که پس از بسته شدن مراکز آموزشی و مؤسسات به روی زنان و دختران، آموزش آنلاین راه مناسبی برای بلند بردن ظرفیت آنان می‌باشد.

گلناز امینی، باشنده شهر کابل و یکی از شاگردان این صنف می‌گوید که وی یک محصل است که پس از بسته شدن مراکز آموزشی به‌روی دختران، خود را شامل این صنف آنلاین کرده است.

“این صنف هر شب به طور آنلاین برای دو ساعت برگزار می‌گردد که یک ساعت آن را درس می‌خوانیم و ساعت دیگرش را کار عملی داریم.”

لاله سحر، باشنده ولایت هرات یکی‌دیگر از شاگردان این صنف آموزشی می‌گوید که و در تلاش است از این طریق ظرفیت خود را بالا ببرد.

“پس از ممنوعیت درس برای ما، این صنف ایجاد شد و ما در این صنف برنامه‌های کمپیوتری را که مجموعه‌ی از ورد، اکسل و پاورپاینت و فتوشاپ است فرا می‌گیریم.”

این درحالی است که دوکتور حمیرا قادری، نویسنده و فعال فرهنگی کشور نیز صنف آنلاینی را  تحت عنوان “سوزن طلایی” ایجاد کرده که تاکنون ۱۸۰ تن از این طریق با مهارت‌های نویسند‌گی آشنا شده‌اند.

صنف‌های آموزشی آنلاین در حالی افزایش می‌یابند که اخیرا امارت اسلامی با نشر اعلامیه‌هایی تحصیل و کار دختران و زنان را تا امر ثانی متوقف کرده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA