ads

 سرمای جانکاه و تن نازک کودکان

شماری از شهروندان از افزایش مرض سینه‌بغل در میان کودکان شکایت داشته و می‌گویند که به دلیل اقتصاد ضعیف و سردی هوا کودکان شان را به موقع به شفاخانه‌ها رسانده نمی‌توانند. از سویی هم برخی از متخصصان با ابراز نگرانی از افزایش این مرض، می‌گویند که با سردشدن و افزایش آلودگی هوا، کودکان زیر پنج سال در خطر ابتلا به سینه‌بغل قرار دارند.

هاجر جعفری
24 جدی 1401
 سرمای جانکاه و تن نازک کودکان

شمار زیادی از باشنده‌گان شهر کابل از افزایش مرض سینه‌بغل در میان کودکان شکایت داشته و می‌‎گویندکه به دلیل مشکلات اقتصادی، نمی‎‌توانند کودکان مریض شان را زود هنگام به شفاخانه‌ها برسانند.

فرشته که کودک مریض اش را به شفاخانه “اتاترک” در شهر کابل آورده می‏گوید:”طفلم سینه‌بغل است و در شفاخانه بستر شده. امکانات شفاخانه تاحدودی خوب است، دوای سینه‌بغل رایگان است.”

 ناجیه دیگر باشنده‎ شهر کابل که از مشکلات اقتصادی رنج می‎برد، می‎گوید.”اقتصاد خوب نیست، در خانه مواد سوخت نداشتیم، بخاری نداشتیم، تنها صندلی را گرم می‌کردیم، ولی باز هم طفلم را سینه‌بغل شدید گرفت و به شفاخانه آوردم.”

از سوی دیگر شماری از متخصصان طبی افزایش این مرض را تایید کرده و ‎می‎گویند که این مرض بیشتر در جوامع فقیر باعث مرگ و میر کودکان زیر سن پنج سال می‎گردد.

 مسؤلین شفاخانه اطفال اتاترک، می‎گویند که در ماه قوس به تعداد 1 هزار و 272 طفل در این شفاخانه بستری شده که 403 تن آنان را مریضان سینه‌بغل تشکیل می‌دهند.

داکتر فیض نوری، یکتن از مؤظفین این  شفاخانه به کلید گفتکه با سرد شدن هوا آمار مبتلایان به سینه‌بغل افزایش یافته است.

“سینه‌بغل دو نوع است؛ میکروبی و ویروسی که هوای سرد باعث افزایش و تشدید این مرض می‎گردد. واقعات مرض سینه‌بغل در دو و نیم ماه اخیر در سراسر کشور به خصوص در کابل افزایش یافته است. بسترهای شفاخانه‌ها برای بستری نمودن تمام مریضان کافی نیست.”

وی می‌افزایدکه علت اصلی مرگ و میر کودکان مبتلا به این بیماری، در دیر رساندن آنان به مراکز صحی می‎باشد.

با این حال داکتر شرافت زمان، سخنگویی وزارت صحت عامه می‎گوید:”امسال نسبت به سال‌های قبل امراض تنفسی افزایش یافته است، اما کارمندان ما آماده خدمت بوده و با تلاش‎های شان توانسته  اند که آمار مرگ و میر را کاهش دهند.”

متخصصان طبی توصیه می‌کنند که خانواده‌ها باید در فصل سرما کودکان شان را گرم نگهداشته و مایعات گرم برای آنان بدهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA