ads

خشم سرما و مشکلات مردم افغانستان

موج سردی هوا زندگی را برای خانواده‌های درمانده و فقیر در کشور دشوارتر ساخته است. برخی از این خانواده‌ها می‌گویند که روز به‌روز هوا سردتر می‌شود، اما آنان دسترسی کافی به مواد غذایی و مواد سوخت ندارند. در عین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که تدابیر لازم در هرولایت گرفته شده و در صورت ضرورت، برای مردم کمک توزیع خواهد شد.

سونا یوسفی
24 جدی 1401
خشم سرما و مشکلات مردم افغانستان

مرد کهن سالی که خود را احمد جان معرفی می‌کند، شدت سردی هوا تنش را به لرزه آورده است.

وی نخست از همه از نبود امکانات برای گرم ساختن خانه‌اش شکایت دارد.

“چوب سوخت نداریم، لباس کافی نداریم، خانه بسیار سرد است. اطفال ما سرما خورده‌اند، برای خوردن هم چیزی نداریم و از هیچ جایی برای ما کمکی هم نشده است.”

پس از آنکه اداره هواشناسی روزهای سردی را در افغانستان پیشبینی کرد، شماری از شهروندان زندگی خود و خانواده‌های شان را با خطر مواجه می‌بینند.

غلام شاه که کارش فلزکاری است می‌گوید، عاید روزانه‌ اش خیلی کم است و توانایی تامین غذا و مواد سوخت خانواده‌اش را ندارد.

“شب‌هایی هم است که به نان خشک محتاج استیم. سردی زیاد است و حاصل کار روزانه‎ خود را یک یا دوسیر چوب خریده و به خانه می‌برم.”

از سویی هم، شماری از داکتران سردی شدید را برای صحت مردم به‌خصوص اطفال کارگر و افراد مریض، خطرناک می‌دانند.

داکتر متین کاکر می‌گوید:”مریضانی که مشکلات تنفسی دارند، هوای سرد سبب تخریش طرق تنفسی و حملات تنفسی آنان می‌گردد. همچنان اطفال کارگر در خطر امراض تنفسی قرار دارند.”

در عین حال گزارش‌ها نشان می‌دهد که سردی هوا و برف‌باری در ولایت‌های بادغیس و سرپل برعلاوه تلفات جانی، تلفات مالی نیز درپی داشته است.

با این حال ملا جانان صاعق، رییس مرکز عملیاتی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث می‌گوید که تیم‌های عملیاتی در تمام ولایت‌ها آماده استند و در صورت  بروز مشکل رسیدگی خواهند کرد.

 او همچنان می‌افزاید که در تمام ولایت‌ها مواد غذایی، تیل و گاز جابجا شده است که در صورت ضرورت برای آسیب دیده‌گان توزیع خواهد شد.

” مسئولان ولایتی را وظیفه دادیم که با مردم همکاری کنند. در تمام ولایت‌ها مواد خوراکی و غیر خوراکی جابجا کردیم و همچنان تیل و گاز هم تهیه کردیم که در صورت ضرورت استفاده شود و مشکل مردم حل شود.”

گفتنی است که دفتر هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان(اوچا) در توییتی گفته است که سردی هوا به منفی 35 درجه سانتی گراد خواهد رسید، اما ممنوعیت کار زنان افغان توزیع کمک‌ها برای مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA