ads

سازمان همکاری اسلامی بر بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران افغان شد

نشست سازمان همکاری اسلامی روز چهارشنبه (21 جدی) زیر عنوان “تحولات اخیر و وضعیت بشردوستانه در افغانستان” در شهر جده عربستان سعودی برگزار گردید.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
22 جدی 1401
سازمان همکاری اسلامی بر بازگشایی مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به‌روی دختران افغان شد

در اعلامیه پایانی این نشست از امارت اسلامی خواسته شده است که دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها را به‌روی دختران، باز کند.

منبع، می‌افزاید که امارت اسلامی، باید به زنان و دختران اجازه دهد تا از حقوق خود استفاده کرده و در توسعه اجتماعی و اقتصادی افغانستان، مطابق با حقوق و مسئولیت‌های که توسط اسلام و قوانین بین‌المللی حقوق بشر برای شان تضمین شده است، سهم بگیرند.

با این حال عبدالجباراکبری؛ کارشناس سیاسی، به نتایج این نشست چندان خوشبین نیست.

او گفت:” متاسفانه در این نشست به همان نگرانی های که از طریق رسانه ها همواره مطرح می شود، اتکا شده  و  تصمیم جدی که بتواند راه حل برای مشکل به وجود آمده باشد، اتخاذ نشده است.”

اما اوگی امیل؛ یک‌تن از فعالان حقوق زن، از برگزاری این نشست استقبال کرده و ابراز امیدواری می‌کند که محدودیت‌ها بر زنان و دختران، برداشته شود.

امیل افزود:”من به حیث یک زن افغان از برگزاری این نشست، استقبال می‌کنیم و امیدوار هستم که تاثیرات مثبت هم در قبال داشته باشد و محدودیت‌های کاری و تحصیلی زنان افغان رفع شود، زیرا پیشرفت یک جامعه بدون حضور و فعالیت زنان ناممکن است.”

از سویی هم سید اکبر آغا؛ دیگر کارشناس سیاسی، به استقلالیت سازمان همکاری اسلامی، به دیده شک نگاه کرده و تصمیم‌های آن‌را در حل مشکلات موجود کارساز نمی‌داند.

او گفت:” سازمان همکاری های اسلامی ازخود استقلالیت ندارد و وسیله دست برخی از کشورها است. به نظر من باید مشکل موجود درداخل کشور حل شود.”

خواستم دیدگاه امارت اسلامی را در پیوند به خواست نشست سازمان همکاری اسلامی  درمورد کار و تحصیل زنان و دخترن داشته باشیم، اما موفق نشدیم.

اما پیش از این، مقام‌های امارت اسلامی گفته بودند که پس از فراهم شدن محیط مناسب، برای دختران و زنان، اجازه تحصیل، آموزش و کار داده خواهد شد.

همزمان با این، دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) گفته است که روزا اوتنبایوا؛ رییس این نهاد، زنگ خطر جهان را به امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان رسانده است.

یوناما، می‌گوید که برای جلوگیری از بی‌ثباتی و فقر عمیق در افغانستان، امارت اسلامی باید در مورد ممنوعیت آموزش و کار دختران و زنان افغان، تجدید نظر کند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA