ads

افزایش کودکان کارگر در فاریاب

باشنده‌گان شهر میمنه؛ مرکز ولایت فاریاب از افزایش کودکان کارگر نگران‌اند و می‌گویند که شمار این کودکان در مقایسه به سال‌های گذشته بیشتر شده‌است. آنان خواهان رسیدگی به مشکلات این کودکان از سوی حکومت و نهادهای کمک‌رسان بین المللی استند.

آزادبیگ رسولی
20 جدی 1401
افزایش کودکان کارگر در فاریاب

شماری از باشنده‌گان ولایت فاریاب آیندۀ کودکان کارگر را تاریک توصیف می‌کنند و می‌گویند که این کودکان در معرض خطر قرار دارند.

نصیراحمد، یکی از فعالان مدنی در ولایت فاریاب می‌گوید که جنگ‌های داخلی 20 سال اخیر سبب شده است تا اطفال بی‌سرپرست و یتیم از تعلیم بازمانند و به کارگری رو بیاورند.

وی می‌افزاید که اکثر کودکان کارگر در ولایت فاریاب از ولسوالی‌ها به شهر میمنه آمده‌اند و به دلیل فقر و ناداری دست به گدایی می‌زنند.

“جنگ‌های داخلی در کشور سبب شده است که اکثر خانواده‌ها نان‌آوران شان را از دست بدهند و کودکان آنان به دلیل فقر و تنگ‌دستی از آموزش محروم و مجبور کار در سرک‌ها شده‌اند.”

از سوی دیگر کودکان کارگر می‌گویند که به دلیل فقر و ناداری مجبور به کار کردن در سرک‌ها شده‌اند تا نیازهای اولیه خانواده‌های شان را تأمین کنند.

عبدالصبور که ۱۲ سال سن دارد و مکتب را پس از صنف پنجم ترک کرده، آرزو دارد که داکتر شود اما به دلیل وضعیت بد اقتصادی مجبور به رنگ‌ کردن کفش‌های مردم شده‌است تا نیازهای اولیۀ خانواده خود را تأمین کند.

“وقتی در ولسوالی المار جنگ بود، به شهر میمنه مهاجر شدیم و یک خانه را به کرایه گرفتیم. پدرم عسکر بود و ازاثر انفجار بمب در جریان جنگ معیوب شد. من کفش‌ها را رنگ می‌کنم و روزانه 150 تا 200 افغانی به دست می‌آورم و به خانه نان می‌برم.”

حبیب الله، کودک دیگری که 10 سال سن دارد و از ولسوالی گرزیوان به شهرمیمنه مهاجر شده است، می‌گوید که به دلیل مشکلات اقتصادی نتوانسته‌ به مکتب برود.

او می‌گوید که پدرش کارگر است و با پولی که به دست می‌آورد، نمی‌تواند مصارف خانوادۀ 11 نفری را تأمین کند. از همین رو وی مجبور به کارکردن شده تا با پدرش کمک کند.

“مکتب نمی‌روم. اگر من به مکتب بروم، در خانه نان برای خوردن نخواهد بود. اگر وضعیت اقتصادی ما خوب بود، من هم دوست داشتم به مکتب بروم و در آینده انجنیر شوم.”

با این حال ملا ریحان متوکل، رییس کار و امور اجتماعی فاریاب، با تأیید افزایش شمار کودکان کارگر در این ولایت، می‌گوید که کارمندان اجتماعی این اداره با همکاری مؤسسات همکار تلاش دارند تا زمینه آموزش را برای اطفال یتیم و بی‌بضاعت فراهم نمایند.

وی می‌افزاید که کار روی فعال‌سازی دوباره کودکستان‌ها و یتیم‌خانه‌ها جریان دارد و در آیندۀ نزدیک کودکان از شهر جمع آوری و به این پرورشگاه‌ها فرستاده خواهند شد.

” تلاش داریم تا این موضوع را در جلسات ماهانه با دفاتر مربوطه شریک سازیم و هماهنگی بهتری به وجود آوریم تا از اطفال یتیم و بی‌بضاعت به خوبی مواظبت کنیم.”

این درحالی است که براساس گزارش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) بیش از یک میلیون کودک در افغانستان مصروف کارهای شاقه‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA