ads

تعلیق تحصیل دختران و تاثیرات اقتصادی آن بر پوهنتون‌های خصوصی

ادامه محدودیت‌ها بر تحصیل دختران باعث افزایش مشکلات اقتصادی در پوهنتون‌های خصوصی شده است. مسئولین برخی از پوهنتون‌های خصوصی می‎‏گویند که پس از تعلیق تحصیل دختران از سوی وزارت تحصیلات عالی، تعداد زیادی از پوهنتون‌های خصوصی با خطر سقوط مواجه استند.

هاجر جعفری
19 جدی 1401
تعلیق تحصیل دختران و تاثیرات اقتصادی آن بر پوهنتون‌های خصوصی

گرفته شدن پای دختران از پوهنتون‌ها کار را به جایی رسانده است که برخی از پوهنتون‏های خصوصی حتی نگران ادامه فعالیت‌های شان باشند.

محمد کریم ناصری، سخنگوی اتحادیه پوهنتون‌های خصوصی می‎‎گوید که در حال حاضر در حدود 200 هزار محصل در 140 پوهنتون خصوصی مصروف تحصیل استند.

“با معطل شدن تحصیل دختران در کشور، حدود 65 تا 70 هزار دختر در پوهنتون‎های خصوصی از تحصیل بازمانده‌اند. درکابل از 67 پوهنتون در حدود 35 پوهنتون که بیشتر محصلان شان را دختران تشکیل می‌دادند، در خطر مسدود شدن قرار دارند و تعداد زیادی از کارمندان پوهنتون‌های خصوصی و ظایف شان را از دست خواهند داد.”

در عین حال شماری از محصلان دختر از مسدود شدن پوهنتون‌های شان نگرانی داشته و می‌گویند که اینگونه آینده آنان نیز نا معلوم است.

سوسن حسنی، محصل یکی از پوهنتون‌های خصوصی می‎گوید:”منع تحصیل دختران نه تنها ضربه اقتصادی به پوهنتون‎های خصوصی، بلکه به تمام جامعه وارد کرده و بالای روحیه دختران هم تاثیر بدی گذاشته است.”

در عین حال نرگس علی‎زاده، محصل یک پوهنتون خصوصی دیگر با ابراز نگرانی از مسدود شدن پوهنتون‌ شان به دلیل مشکلات اقتصادی، از حکومت می‎‏خواهد که اهداف و امید‎های دختران را نادیده نگیرد.

“با وجود مشکلات اقتصادی، پول دادیم و مصرف کردیم، با هزار امید درس خواندیم. اگر درس‌های ما ناتکمیل بماند، برای ما خیلی سخت است.”

با این حال خواستیم نظر مقامات امارت اسلامی را در این مورد داشته باشیم، اما با تماس‌های پیهم موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

گفتنی است که مقامات امارت اسلامی پیش از این گفته‌اند که با تحصیل و کار زنان مخالفت ندارند، اما درین رابطه نیاز به یک سلسله اصلاحات می‎باشد و این ممعنوعیت‌ها به هدف فراهم شدن شرایط بهتر برای تحصیل دختران ‎وضع شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA