ads

افزایش آموزش آنلاین در هرات

پس از تعلیق تحصیل دختران و بسته شدن مراکز آموزشی به‌روی آنان، شماری از علاقمندان علم و دانش به آموزش آنلاین روی‌آورده اند. این روش آموزش در هرات روز بروز درحال افزایش است و صنف‌های آنلاین به‌ویژه صنف‌های داستان نویسی، شماری از جوانان را دلگرم کرده است. دوکتور حمیرا قادری، نویسنده و یکی از استادان آموزش آنلاین می‌گوید که از این طریق به افراد محروم از آموزش کمک می‌کند تا ظرفیت علمی شان را بالا ببرد.

مرجان وفا
18 جدی 1401
افزایش آموزش آنلاین در هرات

بسته ماندن دروازه‌های مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، تعلیق تحصیل دختران و درنهایت هم  منع کار زنان در مؤسسات غیر دولتی داخلی و خارجی شماری از علاقمندان آموزش را برآن داشته است که از طریق صنف‌های آنلاین ارتقای ظرفیت کنند.

شماری از شاگردان این صنوف در هرات می‌گویند که پس از خانه‌نشینی، این تنها راهی ا‌ست که آنان می‌توانند در زمینۀ آموزش دنبال کنند.

اسما لطیفی، یکی از شاگردان می‌گوید:”ضرورت و هدف اصلی ما یادگرفتن است. ما در تلاش استیم که آموزش خود را متوقف نسازیم. بعد از مسدود شدن تمام مراکز آموزشی به‌روی دختران، تلاش کردیم که در این صنف‌ها اشتراک کنیم.”

ازسویی هم نیلوفر اکبری، یک تن دیگر از شاگردان صنوف آنلاین می‌گوید که  وی می‌خواهد مهارت‌های داستان نویسی را فراگرفته و روزهای سخت زندگی خود را به تحریر بیاورد.

“اگر مراکز آموزشی بسته بمانند، راه‌های زیادی وجود دارد تا ما بتوانیم درس بخوانیم؛ می‌توانیم از تکنالوژی استفاده کنیم، صنف‌های آنلاین برگزار کنیم و یاهم معلم خانگی برای خود بگیریم.”

 با این‌همه شماری از استادان آموزش آنلاین می‌گویند که این روش آموزش نمی‌تواند بدیلی برای مکتب و پوهنتون باشد، اما می‌تواند روحیه دختران را تقویت کند.

دوکتور حمیرا قادری، نویسنده و فعال فرهنگی کشور می‌گوید که برای ۱۸۰ تن از طریق آنلاین مهارت‌های نویسند‌گی آموزش داده است که از این میان بیشتر آنان دختران استند.

“من برای افراد داخل کشور و افرادی که در اندونیزیا گیر مانده‌اند، آموزش داده‌ام. هدف من این است که روی نویسندگی در افغانستان بیشتر سرمایه‌گذاری کنیم و بحث دیگر این است که نوشتن در افغانستان حداقل در همین صد سال اخیر پیشرفت آنچنانی نداشته است.”

وی می‌افزاید که تلاش دارد در شرایط کنونی که دختران با ممانعت‌ها و محدودیت‌های آموزشی روبرو استند، برای آنان انگیزه‌  نویسند‌گی خلق کند.

از سوی‌ دیگر برخی از کارشناسان اجتماعی می‌گویند که به هر اندازه‌ که محدودیت‌ها فراراه افراد جامعه ایجاد گردد به همان انسان‌ها درتلاش یافتن راه‌های نجات برمی‌آیند.

دوکتور ابراهیم صمدی، یکی از فعالان اجتماعی می‌گوید:”از دیدگاه جامعه شناختی وقتی انسان را در محدودیت قرار می‌دهیم، او تلاش بیشتری به خرچ می‌دهد تا کار محدود شده را انجام دهد. با آنهم محدودیت‌های وضع شده بر زنان می‌تواند در چند سال آینده روی نظام تحصیلی و اقتصادی کشور تاثیرات منفی بگذارد.”

این صنوف‌ در حالی در هرات افزایش یافته است که حدود بیست روز قبل امارت اسلامی با نشر مکتوبی کار زنان در نهادهای غیر دولتی را ممنوع کرد و مراکز آموزشی را نیز تا امر ثانی به‌روی دختران و زنان بست.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA