ads

شماری از زنان از پرداخت نشدن معاش‌های شان از سوی مؤسسات نگرانی دارند

شماری از زنانی که بعد از مکتوب اخیر وزارت اقتصاد وظایف شان در مؤسسات متوقف شده، خواستار پرداخت معاش‌های شان استند. در عین حال دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد درافغانستان (یوناما) به زنان کارمند از پرداخت معاش‌های شان دراین سازمان، اطمینان داده و می‎گوید که زنان افغان نقش مهمی  را برای سازمان ملل متحد و مردم افغانستان ایفا می‌کنند.

هاجر جعفری
17 جدی 1401
شماری از زنان از پرداخت نشدن معاش‌های شان از سوی مؤسسات نگرانی دارند

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد درافغانستان(یوناما) در توییترش اعلام کرده است که معاش‌های کارمندان زن را پرداخت خواهد کرد و گفته است که زنان افغان نقش مهمی برای این سازمان و مردم افغانستان ایفا می‌کنند.

یوناما می‌افزاید که متعهد به حفظ تمامی کارمندان زن در  ادارات خود بوده و به‌جای آنها کارمندان مرد استخدام نخواهد کرد.

در عین حال شماری از مؤسسات دیگر می‎گویند که هنوز برای پرداخت معاش‌های زنان کارمند تصمیم گرفته نشده است.

حمیدالله احمدی، سخنگوی مؤسسه اکبر می‌گوید:”هنوز در مورد چگونگی پرداخت معاشات این زنان به موافقه نرسیده‌ایم، اما گفت‎وگوها جریان دارد.”

این درحالی است که شماری از زنان کارمند از ادامه تعلیق کار شان در مؤسسات نگرانی داشته و می‎گویند، در صورتی‎که برای آن‎ها اجازه کار داده نمی‌شود، حداقل معاش‌های شان قطع نشود.

سلطانه محمودی، کارمند یکی از مؤسسات می‎گوید، برعلاوه اینکه وضعیت اقتصادی مردم در کشور بسیار نگران کننده است، با تصمیم امارت اسلامی مبنی بر منع کار زنان در مؤسسات،  لقمه نانی که تاکنون در دسترخوان شماری از مردم بود، نیز گرفته شده است.

“منع کردن کار زنان در مؤسسات باعث بدتر شدن وضعیت اقتصادی در خانواده‌ها شده است.”

از سوی هم مقام‌های امارت اسلامی این فرمان را برای حفظ عزت خانم‌ها مهم دانسته و می‎گویند که برای آغاز دوباره کار زنان در مؤسسات تصمیم گرفته نشده است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی می‎گوید:”فرمان تعلیق کار زنان برای حفظ عزت و عفت خانم‌ها صادر شده است و فعلا این فرمان قابل اجرا است، تا تصمیم بعدی دیده شود که چه ‏خواهد شد.”

 این درحالی است که شماری از مؤسسات بشمول یوناما، ادامه یافتن تعلیق کار زنان را به ضرر افغانستان خوانده و می‎گوید که این وضعیت باعث مختل شدن کمک‌رسانی به مردم نیازمند خو اهد شد.

گفتنی است که تاکنون شماری از مؤسسات خیریه بین‌المللی در اعتراض به این تصمیم فعالیت‌های شان را متوقف و شمار دیگر هم کاهش داده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA