ads

دختران فارغ التحصیل:اسناد تحصیلی مارا نمی‌دهند

برخی از دختران فارغ التحصیل شکایت دارند که پوهنتون‌های دولتی و خصوصی اسناد تحصیلی آنان را تاکنون نداده‌اند. آنان می‌گویند که به دلیل نداشتن اسناد نمی‌توانند خود را شامل بورسیه‌های تحصیلی در داخل و خارج از کشور کنند. این دختران از امارت اسلامی می‌خواهند که تمام دروازه‌ها را به‌روی دختران نبسته و اجازه دهد که آنان در اجتماع فعال باشند.

سونا یوسفی
17 جدی 1401
دختران فارغ التحصیل:اسناد تحصیلی مارا نمی‌دهند

شماری از دختران فارغ التحصیل می‌گویند که بیشتر از یک سال است که بدنبال اسناد تحصیلی شان سرگردانند، اما تاکنون موفق به گرفتن آن نشده‌اند.

این دختران نگرانی دارند که مبادا اسناد تحصیلی آنان برای شان داده نشود و نتیجه چهار سال تحصیل آنان برباد برود.

آنان درعین حال می‌افزایند که به دلیل نداشتن اسناد تحصیلی، نمی‌توانند به برنامه‌های ماستری در داخل و بورسیه‌های تحصیلی در خارج از کشور ثبت نام کنند.

این دختران از حکومت می‌خواهند که در رابطه به اسناد تحصیلی و همچنان ادامه تحصیل آنان تصمیم روشن اتخاذ کرده و در رابطه به آموزش و کار زنان تجدید نظر کند.

رحیمه احمدی که از یک پوهنتون دولتی فارغ شده، می‌گوید:”تقریبا شش ماه می‌شود که از پوهنتون فارغ شده‌ام، اما هنوز دیپلوم خود را نگرفته‌ام. با مشکلات زیادی مواجه استم، نمی‌توانم هیچ جایی ثبت نام کنم.”

درعین حال امنا یوسفی، دیگر فارغ التحصیل پوهنتون می‌گوید که چندین بار به بورسیه‌های ماستری خارج از کشور ثبت نام کرده، اما تمام درخواست‌هایش به دلیل نداشتن اسناد تحصیلی رد شده است.

“بر اساس فرمانی که از طرف مسئولان امارت اسلامی برای پوهنتون‌ها داده شده است، من موفق نشدم که اسناد خود را دریافت کنم. برای دختران حتی تصدیق داده نمی‌شود و اگر داده شود بدون امضا و مهر ریاست پوهنتون است. این  مسأله ما را در ادامه تحصیل با مشکل روبرو کرده است.”

همچنان شگوفه، دختر دیگر که نزدیک به یک سال از فراغتش می‌گذرد، تاکنون نتوانسته دیپلوم خود را از وزارت تحصیلات عالی بگیرد.

“من پس از چهار سال تحصیل از پوهنتون فارغ شدم، اما اجازه گرفتن سند تحصیلی خود را ندارم. باآنکه چشم خانواده به من دوخته شده، اما به دلیل نداشتن سند نمی‌توانم کار پیدا کنم. از امارت اسلامی می‌خواهم که  به مشکلات ما رسیدگی کند.”

مسئولان امارت اسلامی اما به تماس‌های مکرر ما پاسخ ندادند تا در مورد این مشکلات  و راه‌حل آن از آنان معلومات می‌گرفتیم.

این درحالی است که دختران فارغ از صنف دوازدهم نیز برای گرفتن شهادتنامه‌های شان با مشکل مواجه استند.

گفتنی است که بر اساس اطلاعیه نشره شده از سوی وزارت اقتصاد، زنان از کار در ادارات غیر دولتی داخلی و خارجی تا امر ثانی منع شده‌اند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA