ads

مکتب‌های خصوصی در هرات در وضعیت ناگواری قرار دارند

مسئولین اتحادیه مکتب‌های خصوصی از وضعیت ناگوار اقتصادی این مکتب‌ها خبر می‌دهند. آنان می‌گویندکه با رویکار آمدن امارت اسلامی و بازماندن دختران بالاتر از صنف ششم از آموزش، این مکتب‌ها در وضعیت بد اقتصادی قرار گرفتند و رفته رفته از پرداخت معاش‌های معلمان زنانه نیز عاجز شدند. از سویی هم شماری از معلمان زن می‌گویند که با بازماندن مکتب‌های خصوصی از فعالیت، آنان با بی‌سرنوشتی مواجه شده و در وضعیت بد اقتصادی قرار گرفته‌اند.

مرجان وفا
14 جدی 1401
مکتب‌های خصوصی در هرات در وضعیت ناگواری قرار دارند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

مسئولان اتحادیه‌ مکتب‌های خصوصی در هرات می‌گویند که از زمان رویکار آمدن امارت اسلامی و وضع محدودیت بر مکتب‌های دخترانه، تعدادی از این مکتب‌ها به دلیل نداشتن بودجه از فعالیت بازماندند و تعداد زیادی از معلمان زن نیز بیکار شدند.

صادق مشعل، رئیس اتحادیه مکتب‌های خصوصی در هرات می‌گوید که بیش از ۵۰ مکتب در مدت یک سال، به دلیل نداشتن بودجه بسته شدند و به این ترتیب شمار زیادی از معلمان زن بیکار شدند.

“ما در دوران جمهوریت حدود ۲۵۰ مکتب خصوصی داشتیم که با آمدن امارت اسلامی این تعداد کاهش یافت و فعلا ما به تعداد دوصد باب مکتب خصوصی فعال در هرات داریم.”

از سوی دیگر معلمان این مکتب‌ها از بیکاری شکایت داشته و خواهان بازگشایی مکتب‌ها به‌روی تمام دختران استند.

شریفه سادات، معلم یکی از مکتب‌های خصوصی می‌گوید که نان‌آور خانواده است و با معاشی که می‌گرفت، خرج خانواده خود را تامین می‌کرد.

“حدود پنج سال در یک مکتب‌ خصوصی استاد بودم و درآمد خوبی هم داشتم. بعد از  آمدن امارت اول معاش ما کم شد و  بعد هم  بکلی مکتب بسته شد. برای من که خرج خانواده به دوشم است خیلی سخت است.”

از سویی هم آگاهان اقتصادی به این نظر اند که بسته شدن مکتب‌ها و دیگر مراکز آموزشی، روند چرخش پول و اقتصاد را در جامعه به کندی مواجه کرده و در اکثر مواقع باعث از بین رفتن نظام اقتصادی خواهد شد.

شعیب رحیمی، یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید که درحال حاضر کشور با بحران اقتصادی روبرو است و حکومت‌ باید از سکتور خصوصی بیشتر حمایت کند تا نظام اقتصادی از بین نرود.

“بسته شدن مکتب‌های خصوصی دخترانه و در مجموع منع شدن کار زنان، بر انکشاف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تمامی عرصه‌ها تاثیرات بسزای دارد. در کشور‌هایی که تعد‌اد زنان بیشتر از مردان است، بدون مشارکت زنان امکان ندارد که هیچ پیشرفتی صورت گیرد.”

به گفتهء مسئولان ریاست معارف هرات، در سال ۱۴۰۰ خورشیدی به تعداد ۸ صدهزار شاگرد در مکتب‌های خصوصی و دولتی مصروف آموزش بودند که به تعداد ۴ صدهزار آنان را دختران تشکیل می‌داد.

با این حال براساس معلوماتی که اتحادیه مکتب‌های خصوصی ارائه می‌دهد، امسال به تعداد 50 باب مکتب خصوصی از فعالیت بازمانده و شاگرادان شان هم بی‌سرنوشت شده‌اند. از سوی دیگر معلوم نیست که به چه تعداد شاگردان مکتب‌های دولتی به دلیل بازنشدن دروازه‌های این مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم، از آموزش بازمانده‌اند.   

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA