ads

افزایش عواید ریاست صنعت و تجارت؛ اما صنعت‌گران از نبود خدمات شکایت دارند

ریاست صنعت و تجارت ولایت بلخ در 9 ماه گذشته سال جاری، با توزیع و تمدید نزدیک به 700 جواز تجارت و صنعت، بیشتراز 29 میلیون افغانی عواید به دست آورده است. مسئولان این ریاست می‌گویند که عواید این اداره نظر به سال گذشته چهل درصد افزایش یافته است. اما برخی از صاحبان کارخانه‌ها در ولایت بلخ از نبود امکانات و سهولت‌ها شکایت دارند. آنان از حکومت خواستار حمایت بیشتر از صنعت‌کاران استند.

عبداللطیف سهاک
14 جدی 1401
افزایش عواید ریاست صنعت و تجارت؛ اما صنعت‌گران از نبود خدمات شکایت دارند

مسئولان در ریاست صنعت و تجارت ولایت بلخ از افزایش چشمگیر عواید این اداره از رهگذر صدور و تمدید جواز‌های فعالیت‌های تجاری وصنعت سخن می‌زنند.

محمد اشرف، آمر پارک های صنعتی ریاست صنعت و تجارت بلخ می‌گوید:”در سال گذشته ما در مجموع 283 جواز را تمدید و 190 جواز جدید را توزیع کرده بودیم و عواید ما مبلغ 17 میلیون و 31 هزار افغانی بود. اما در سال جاری 392 جواز تمدید و 305 جواز جدید توزیع شده است که عواید ما به 27 میلیون و 8 صد و93 هزار و 500 افغانی رسیده است.”

در حالیکه ریاست صنعت و تجارت بلخ افزایش در صدور جواز تجارت و صنعت را برای خود یک دستاورد می‌شمارد، اما شماری از صنعت‌کاران و کارخانه‌داران در بلخ از نبود سهولت در فعالیت‌های ‌شان شکایت داشته و خواهان  حمایت حکومت از تولید کننده‌گان داخلی و جلوگیری از غصب اراضی اختصاص داده به پارک‌های صنعتی استند.

نجم الدین، مسئول یک فابریکه تولید سیخ‌گول در ولایت بلخ از افزایش قیمت مواد خام شکایت دارد.

او می‌گوید:”در بسیاری از وقت‌ها چیزی که ضرورت است و ما پیشنهاد می‌کنیم، ضرورت ما فراهم نمی‌شود، آنوقت فابریکه‌دار مجبور می‌شود که ضرورت خویش را از بازار سیاه تامین نماید.”

درعین حال امام الدین سنایی‌‌زاده، رییس شرکت خصوصی صنایع و معادن ولایت بلخ می‌گوید:”دولت و مؤسسات بیرونی باید در بخش پارک‌های صنعتی خدمات انجام داده و سهولت‌ها را به میان آورد و در قسمت توزیع زمین برای صعنت‌کاران ما که بخش مهم است، توجه کند.”

از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی می‌گویند که ریاست صنعت و تجارت که اکنون عوایدش بلند رفته است باید خدمات بیشتری را در زمینه فراهم سازی سهولت‌ها برای صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران ارائه دهد.

غلام علی، یکی از کارشناسان امور اقتصادی می‌گوید:”بلند رفتن عواید ریاست صنعت و تجارت بالای قیمت‌های اجناس و تجارت تاثیری ندارد، اما وقتی عواید آنها بلند رفته باید خدمات بهتری به صنعت‌کاران و تاجران عرضه نمایند.”

این درحالی است که مسئولان در ریاست صنعت و تجارت بلخ با تایید مشکلات در زمینۀ غصب زمین و کمبود زمین برای صنعت‌کاران، می‌گویند که تلاش‌ها جهت پایان دادن به روند غصب اراضی در پارک‌های صنعتی بلخ جریان داشته و به‌زودی روند توزیع زمین در سومین پارک صنعتی شهر مزار شریف که در دو راهی حیرتان موقعیت دارد آغاز خواهد شد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA