ads

بی‌سرنوشتی مهاجران افغان در پاکستان

با آنکه مقامات وزارت امور خارجه  می‌گویند که پس از تلاش‌ها توانسته‌اند شماری از مهاجرین افغان را از زندان‌های پاکستان آزاد کنند. اما شماری از کارشناسان مسائل سیاسی زندانی شدن مهاجرین افغان در پاکستان را نقض قوانین دیپلوماتیک خوانده و می‎گویند که این کار پاکستان در روابط دو کشور اثرات خوبی نخواهد داشت.

هاجر جعفری
12 جدی 1401
بی‌سرنوشتی مهاجران افغان در پاکستان

ضیا احمد تکل، سخنگوی وزارت خارجه می‎گوید که امارت اسلامی با تلاش‌های پیهم توانسته یک‎تعداد از مهاجران افغان را از زندان‌های پاکستان رها کند.

هرچند وی آمار دقیقی در این رابطه ارائه نکرده، اما گفته است:”شماری از افغان‌هایی که در پاکستان زندان بودند با تلاش‎های وزارت خارجه آزاد شده و به کشور بازگردانده شدند. اما شماری دیگر که هنوز در زندان استند، برای آزادی آنان نیز تلاش‌ها جریان دارد.”

در عین حال عبدالمطلب حقانی، سخنگوی وزارت مهاجرین می‎گوید که برای حل مشکلات مهاجرین، بارها با سفیران و کمیشنران پاکستانی گفت‎وگو صورت گرفته است.

“در نشست چهارجانبه در ایران، فیصله شد که وزارت مهاجرین همرا با پاکستان مشترکا یک کمیسیون را تشکیل دهد تا مهاجرینی که در پاکستان زندگی می‎کنند، مشکلات شان را با این کمیسیون مطرح کنند.”

شماری از کارشناسان امور سیاسی اما زندانی کردن مهاجرین افغان از سوی پاکستان را برخلاف اصول دیپلوماتیک خوانده و می‎گویند که پاکستان جفای بزرگی در حق مهاجرین افغان کرده است و باید پاسخگو باشد.

“وقتی یک کشور اتباع و مهاجرین یک کشور دیگر را زندانی می‎کند، ابتدا باید دلیل آنرا بیان کند، اما پاکستان بدون کدام مجوز مهاجرین افغان را زندانی کرده است. این عمل برخلاف قوانین حقوق بشری و نقض اصول دیپلوماتیک است.”

این کارشناسان می‌افزایند که پاکستان همواره از راه‎های مختلف برای مهاجران افغان مشکل ایجاد کرده اخیرا سازمان ملل متحد نیز در این رابطه ابراز نگرانی کرده است.

گفتنی است که براساس گزارش‌ها حدود 129 زن و 179 کودک افغان در زندان‌های شهر کراچی بسر می‌برند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA