ads

واکنش‌ها به فشارهای پاکستان بر مهاجران افغان

بر اساس‌گزارش تازۀ کمیسیون حقوق بشر پاکستان، ۱۳۹ زن و ۱۶۵کودک افغان در شهر کراچی زندانی‌اند که با زندانیان مرد شمار آنان به ۱۴۰۰نفر می‌رسد. اما نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد از پاکستان خواسته است‌که مهاجران افغان به خصوص کودکان و زنان را هرچه زودتر از زندان رها کند.

کلید
11 جدی 1401
واکنش‌ها به فشارهای پاکستان بر مهاجران افغان

صدها افغان بشمول کودکان و زنان در چندین زندان پاکستان به دلیل نداشتن اسناد اقامت و ویزه پاکستان٬ به زندان‌ها انداخته شده‌اند.

بر اساس گزارش تازۀ کمیسیون حقوق بشر پاکستان، به تعداد ۱۳۹ زن و ۱۶۵ کودک افغان در شهر کراچی زندانی‌اند.

بااین حال نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد از پاکستان خواسته است‌که مهاجران افغان به خصوص کودکان و زنان را به زودی از زندان‌ها رها کند.

خواستیم موقف امارت اسلامی را نیز در پیوند به این موضوع داشته باشیم، ولی با تماس‌های مکرر موفق به این کار نشدیم.

اما چند روز قبل، وزارت خارجۀ از مقام های پاکستانی انتقاد کرد که آنان علیرغم تعهداتش٬ مهاجران افغان به خصوص زنان و کودکان را که در ایالت سند آن کشور در زندان‌ها بسر می‌برند، رها نکرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان، بازداشت زنان، کودکان و مریضان را دردآور خوانده وهشدار داده است که این اقدامات نتایج خوبی بر روابط دوکشور نخواهد داشت.

با این حال، برخی از مبصرین سیاسی این عملکرد پاکستان را برخلاف قوانین بین‌المللی دانسته وآنرا فشار سیاسی اسلام آباد برحکومت  سرپرست افغانستان خوانده و می‌گویند‌که امارت اسلامی باید برای حل این مشکل به گونۀ جدی اقدام کند.

عبدالجمیل شیرانی، مبصر سیاسی درمورد می‌گوید:”مسئولیت حکومت کنونی این است که از حق اتباع خود درپاکستان دفاع کند و ازطریق سازمان ملل متحد بر اسلام آباد فشار بیاورد تا جلو آزار واذیت وزندانی شدن افغان‌ها به‌گونۀ فوری گرفته شود.”

درهمین حال، فضل وحید، مبصر سیاسی دیگر می‌گویدکه اسلام‌آباد با فشار آوردن برافغان‌های مهاجر به دنبال اهداف اقتصادی است.

“پاکستان به خاطر اینکه بازار بین‌المللی را برای تقویت اقتصادش گرم نگهدارد، از راه‌های مشروع وغیر مشروع که یکی آن آزار واذیت افغان‌های مهاجر در آن کشور است، استفاده می‌کند و ازسازمان‌هایی که دربخش مهاجرین فعالیت دارند، پول دریافت می‌کند.”

بر اساس گزارش‌ها، شمارمجموعی زندانیان افغان بشمول کودکان، زنان و مردان درپاکستان به ۱۴۰۰ نفر می رسد که به نقل از نیروهای پولیس پاکستان، تعدادی از این افغان‌ها به خاطر نداشتن اسناد قانونی زندانی شده‌اند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA