ads

شکایت باشنده گان ولسوالی دولت آباد فاریاب از غصب زمین‌های شان از سوی زورمندان

شماری از باشنده گان ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب می‌گویند که زمین‌های زراعتی آنها از سوی زورمندان غصب شده است. این باشنده‌گان می‌گویند که  ماه‌ها است که  خواهان رسیدگی به این مشکل شان از سوی مسئولان محلی  استند، اما آنان در این رابطه توجه نشان نداده‌اند.

آزادبیگ رسولی
10 جدی 1401
شکایت باشنده گان ولسوالی دولت آباد فاریاب از غصب زمین‌های شان از سوی زورمندان

شماری از باشنده گان ولسوالی دولت آباد ولایت فاریاب با انتقاد از مسئولان محلی می‌گویند که افراد زورمند حدود ۵ هزار جریب زمین شخصی آنان را غصب کرده و مانع کشت و زراعت شان می‌شوند.

آنان می‌گویند که بارها با تراکتورهای کرایی برسر زمین‌های زراعتی شان رفته، اما  توسط افراد مسلح زورمند مورد لت‌وکوب قرار گرفته و تراکتورهای شان تخریب شده است.

این باشنده‌گان می‌افزایند که برای حل این مشکل به مقامات کابل هم مراجعه کرده و از سوی وزارت زراعت ومالداری بالای مقام ولایت و ریاست زراعت فاریاب مکتوب آورده‌اند، اما کسی به آن توجه نمی‌کند.

آنان از حکومت محلی و مرکزی می‌خواهند که به مشکلات شان توجه نموده و جلو افراد و اشخاص زورمند که باعث تفرقه و جنجال میان اقوام ساکن در این ولسوالی می‌شوند را بگیرند.

محمد حنیف یکی از باشنده‌گان این ولسوالی می‌گوید:”قوم چهارشنغو٬ تخته پلوردی٬ تخته ایشان و عرب همه مشترکا زمین داریم و کشت و زراعت می‌کنیم تاکنون کسی نبود که بگوید که این منطقۀ ما و یا مالچرماست، اما امسال این گپ‌ها پیداشده است.”

درعین حال خدای‌بیردی، قریه‌دار یکی از قریه‌های این ولسوالی با ابراز نگرانی از این موضوع می‌گوید:”زمین‌های مارا گرفتند و ما را برای کشت و زراعت نمی‌مانند. زمین‌های ۶ تا ۷ قریه از اقوام مختلف از نیاکان ما مانده و زراعت می‌کنیم. تاحال کسی مانع ما نشده بود، اما اکنون یک تعداد افراد زورمند پیدا شده تراکتورهای مارا تخریب و مردم مارا لت‌وکوب و بالای ما ظلم می‌کنند.”

درهمین حال مولوی عطاوالله عمری، سرپرست وزارت زراعت و مالداری طی سفری که هفتۀ گذشته به ولایت فاریاب داشت، با اشاره به مشکلات باشنده‌گان این ولسوالی از مسئولان اداری و امنیتی این ولایت خواست که مشکلات میان باشنده‌گان این ولسوالی را بی طرفانه حل فصل نمایند.

آقای عمری افزود، در مکتوبی که چند وقت پیش از سوی رهبر امارت اسلامی مواصلت ورزیده، گفته شده است که هرکسی که از روز اول زمین دولتی را زنده کرده باشد، همان شخص حق استفاده از آن را داشته ومالک آن به حساب می‌آید.

“یک مشکل عمده میان مردم همین جنجال‌های زمین میان اقوام است که آنان برسرش جنگ می‌کنند. در این قسمت توجه همۀ مسئولان مربوط، به ویژه مسئولان محاکم را می‌خواهم.”

این درحالیست که پس از حاکمیت امارت اسلامی در کشور، جنجال‌های زمین میان اقوام بومی و غیر بومی در شمال و شمال شرق کشور افزایش یافته و حتی منجر به کشته و زخمی شدن شماری از مردم محل نیز شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA