ads

زنان خواستار مذاکره با امارت اسلامی در مورد حقوق شان

شماری از فعالان زن با ابراز نگرانی از ممنوع شدن کار زنان در مؤسسات داخلی و خارجی، از امارت اسلامی می‌خواهند که محدودیت‌های وضع شده را بردارند. آنان می‌خواهند که در این مورد به صورت مستقیم با مقامات امارت اسلامی  وارد گفت‌وگو شده و دلایل شان را مطرح کنند.

مسرور تابش و هاجر جعفری
5 جدی 1401
زنان خواستار مذاکره با امارت اسلامی در مورد حقوق شان

پس از آنکه وزارت اقتصاد کار زنان با سازمان‌های داخلی و خارجی غیر دولتی را ممنوع اعلام کرد، زینان زیادی کار و منابع عایداتی شان را از دست دادند.

اکنون شماری از فعالان زن این تصمیم را ناعادلانه خوانده و می‌خواهند با مقامات امارت اسلامی وارد گفت‌وگو شوند.

تفسیرسیاه‌پوش، فعال حقوق زن می‌گوید:”می‌خواهیم با مقامات امارت اسلامی دور یک میز بنشینیم، با آن‌ها در مورد حقوق زنان گفت‌وگو کنیم و دلایل آنان را در این مورد بشنویم.”

از سوی دسگر شماری از فعالان زن می‌گویند که جامعه جهانی زنان افغان را فراموش کرده و در شرایط کنونی نیاز است که زنان افغان به صورت مستقیم با مقامات امارت اسلامی وارد گفت‌وگو شوند.

یکی از فعالان زن که نمی‌خواهد نامش گرفته شود، به رادیو کلید می‌گوید که امارت اسلامی باید زمینۀ گفت‌وگو با زنان را فراهم کند تا دو طرف دلایل شان را مطرح کنند و به راه‌حلی دست یابند.

“متاسفانه جامعه جهانی نظاره‌‌گر وضعیت افغانستان، به‌خصوص زنان است. در شرایطی که محدودیت‌ها هرروز بیشتر می‌شود، خوب است که نشست‌ یا مناظره ویاکنفرانسی گرفته شده و زمینه برای زنان فراهم شود تا با مقامات امارت اسلامی گفت‌وگو کرده و خواست‌های شان را مطرح کنند.”

فعالان زن در حالی چنین خواستی را مطرح‌ می‌کنند که امارت اسلامی همواره تاکید کرده است که در چارچوب مقررات دین مبین اسلام، به حقوق زنان احترام می‌گذارد و محدودیت‌های ایجاد شده بر آنان را با بهتر شدن شرایط، برطرف خواهد کرد.

ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی داخلی و خارجی در افغانستان، از سوی کشورهای امریکا و سایر کشورهای صنعتی جهان، شماری از کشورهای اسلامی به شمول عربستان و ترکیه، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‎های اسلامی نکوهش شده است.

با این حال مقامات امارت اسلامی این تصامیم را از مسائل داخلی خوانده و تاکید دارند که کشورهای دیگر حق ندارند در امور داخلی افغانستان مداخله کنند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA