ads

افزایش خطرناک آلود‏گی هوا در شهر کابل

شماری از شهروندان از افزایش آلودگی هوا شکایت داشته و می‌گویند که این روزها در اوقات صبح و شام هوای شهر کابل چنان آلوده می‌گردد که مجال نفس کشیدن را از مردم می‌گیرد. در همین حال کارشناسان محیط زیست آلودگی هوا را یک مشکل جدی خوانده و می‎‌گویند، در صورتی که جلو آن گرفته نشود، مردم به امراض گوناگون مبتلا خواهند شد.

هاجر جعفری
5 جدی 1401
افزایش خطرناک آلود‏گی هوا در شهر کابل

شماری از باشنده‎گان شهر کابل از افزایش آلود‏گی هوا شکایت داشته و می‎گویند که این روزها آلود‏گی هوا باعث افزایش امراض در بین مردم گردیده است.

مجید امیری، یکتن از باشند‎ه‌گان شهر کابل می‎گوید که هیچ کس و هیچ نهادی دررابطه به آلودگی هوا خود را مسئول ندانسته و هیچ‌‎گونه توجهی هم درین زمینه صورت نگرفته است.

به گفتهء او اگر اوضاع به این روال ادامه یابد، آلودگی هوا قربانی‌های زیادی را از مردم ‎خواهد گرفت.

“آلوده‏گی هوای شهر کابل در حال افزایش است. اینگونه زندگی، گشت و گذار و نفس کشیدن در این هوا بسیار مشکل است. بسیاری از مردم دچار امراض نفس تنگی شده، ولی حکومت هیچ‌گونه رسید‎گی به این مشکل نکرده است.”

اما مسئولان شاروالی کابل خانه‌های مسکونی را علت اصلی آلود‎گی هوا دانسته و می‎گویند که در کابل تمام بلند منزل‌ها، حمام‌ها و دیگر شرکت‎هایی که برای سوخت از ذغال سنگ استفاده می‎کنند مکلف گردانده شده‌اند که فلترهای معیاری تصفیۀ دود را نصب کنند.

نعمت‏الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل می‎گوید:”در این شهر بیشتر از 700 هزار خانه است که مجبور به سوختاندن مواد سوختی بی‎کیفیت استند. شما شاهد بدتر شدن هوا هم خواهید بود، چون یک مواد مشخص و با کیفیت سوختی در کشور وجود ندارد.”

درعین حال شماری از کارشناسان محیط زیست با ابراز نگرانی از آلود‎گی هوا می‎گویند که در قدم اول حکومت مسئولیت دارد تا با فراهم کردن برق و گاز و دیگر مواد سوخت باکیفیت از سوخت بی‌کیفیت جلوگیری کرده و هوای شهر را پاک نگهدارد.

او می افزاید که در قدم دوم مردم نیز باید تلاش کنند که در کنار گرم نگهداشتن خانه‌های شان متوجه هوای شهر نیز باشند.

اسحاق وکیلی، یکتن از کارشناسان محیط زیست می‏گوید:”حکومت باید یک پلان‌گذاری درست شهری داشته و باید جایگزین بهتری مثل؛ تیل، گاز، برق و دیگر مواد سوخت باکیفت را به جای استفاده از زغال سنگ تصفیه ناشده، تامین کند. یااینکه زغال سنگ را تصفیه کرده و سپس در اختیار شهروندان قرار دهد.”

به گفتهء کارشناسان هوای شهر کابل بیشتر به دلیل مشکلات اقتصادی مردم و نبود برق، گاز و دیگر منابع مورد ضرورت مردم، از طرف فصل زمستان به آلودگی مواجه می شود.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA