ads

واکنش شهروندان در فاریاب به بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران

شماری از شهروندان در ولایت فاریاب در واکنش به بستن پوهنتون‌ها به‌روی دختران از سوی حکومت سرپرست، نارضایتی شان را ابراز کردند. آنان این تصمیم امارت  اسلامی را یک تصمیم سیاسی دانسته و تاکید دارند که در این مورد باید تجدید نظر صورت گیرد.

آزادبیگ رسولی
4 جدی 1401
واکنش شهروندان در فاریاب به بسته شدن پوهنتون‌ها به‌روی دختران

در ادامه واکنش‌ها در کشور مبنی بر ممنوعیت حضور زنان و دختران در پوهنتون‌ها، شهروندان در ولایت فاریاب نیز در واکنش به این تصمیم امارت  اسلامی، می‌گویند که این یک تصمیم سیاسی می‌باشد و باید هرچه زودتر دروازه‌های مکتب‌ها و پوهنتون‌ها به روی تمام دختران گشوده شود.

روح الله ایماق، یکی از باشنده‌گان شهرمیمنه می‌گوید:”زمانی که خانم‌های تحصیل کرده در خانواده‌ها باشند، طبیعی است که فرزندان سالم به جامعه تقدیم می‌کنند. چرا امارت اسلامی از باسواد شدن خواهران ما می‌هراسد؟ چرا نمی‌خواهند در خانه‌های مردم روشنایی بیاید؟ چرا نمی‌خواهند که آینده فرزندان این سرزمین درخشان شود؟”

در عین حال پروانه، یکی از محصلین سال سوم رشته ادبیات پوهنتون فاریاب، درحالی که اشک در چشمانش حلقه زده بود گفت:”دختران و پسران در پوهنتون از یکدیگر جدا بودند٬ اوقات درسی آنان جدا بود، حجاب کاملا رعایت می‌شد. مقامات امارت اسلامی شاید خودشان را قانع بسازند، اما نمی‌توانند در این رابطه جامعه و تمام شهروندان را قانع کنند. هیچ کسی از این تصمیم حکومت رضایت ندارد.”

همچنان ثریا احدی، یکی از آگاهان تعلیم و تربیه با ابراز نگرانی از بسته شدن تمام دروازه‌های آموزش به‌روی دختران می‌گوید که زنان نیمی از پیکر جامعه استند و حذف آنان تمام عرصه‌های سیاسی٬ اقتصادی و فرهنگی را فلج خواهد کرد.

“ما مسلمان استیم و خانم‌ها در مکتب‌ها٬ مدارس و پوهنتون‌ها حضور داشتند. آنان از اسلام درک و فهم کافی دارند، می‌توانند مسلمانی خود را حفظ کنند.”

این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که امارت اسلامی دلیل این تصامیم را در عدم رعایت حجاب اسلامی و دیگر مقررات مرتبط به آن، عنوان کرده است.

با گذشت حدود یک و نیم سال هنوز دروازه‌های مکتب‌ها به‌روی دختران بالاتر از صنف ششم باز نشده که این بار محدودیت‌های بیشتر و بیشتر بر زنان و دختران وضع می‌گردد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA