ads

انتونی بلینکن آیندۀ دختران افغان را تاریک توصیف می‌کند

وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید که امارت اسلامی با بستن پوهنتون ها زنان و دختران افغان را به سوی یک آیندۀ تاریک می‌کشاند. اما امارت اسلامی استدلال می‌کند که پوهنتون به دلیل تدریس مختلط، مشکلات لیلیه‌ها و عدم رعایت حجاب از سوی دختران محصل تا امر ثانی متوقف گردیده.

هاجر جعفری
3 جدی 1401
انتونی بلینکن آیندۀ دختران افغان را تاریک توصیف می‌کند

انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن در پیوند با بسته شدن پوهنتون‏ها و سایر مراکز آموزشی به‌روی دختران افغان گفته است که هیچ کشوری پیشرفت نخواهد داشت، اگر نیمی از جمعیت خود را از آموزش محروم کند.

بلینکن می‌افزاید که امارت اسلامی باید تصمیم خود مبنی بر محروم کردن دختران از تحصیل را تغییر دهد.

در عین حال شماری از کارشناسان سیاسی وضع این محدودیت‏ها را به ضرر کشور خوانده و می‎گویند که باید در آن تجدید نظر صورت گیرد.

 عبدالشکور دادرس، کارشناس مسائل سیاسی می‌گوید که حکومت کنونی نیاز به تعامل با جهان دارد، اما تصامیم اخیر حکومت زمینۀ تعامل با جهان را با مشکلات روبرو خواهد کرد.

“محدودیت‌های اخیر بالای دختران به نفع هیچ کسی نیست؛ نه به نفع مردم افغانستان، نه به نفع امارت اسلامی، نه هم به نفع اسلام و کشورهای اسلامی و نه هم جامعه جهانی این تصامیم را می‌پذیرد. پس کسانی‌که به این موضوع پافشاری دارند، باید دیگران را قناعت دهند.”

در عین حال سیر‌شاه ولی زاده، یکتن دیگر از کارشناسان امور سیاسی می‎گوید که اگر حکومت اینگونه پیش برود، حمایت جامعه جهانی، مردم افغانستان و حتی شماری از مقامات خود امارت اسلامی را از دست خواهدداد.

“اگر به دختران اجازه داده نشود که به دروس شان ادامه دهند، این عمل سبب مسدود شدن راه‎های تعامل افغانستان با جهان، قطع کمک‌های جاری جامعه جهانی و منزوی شدن امارت اسلامی خواهد شد.”

اما امارت اسلامی می‌گوید که «اصلاحات پیشنهادی حکومت» در پوهنتون‌ها اجرا نشد، بنابراین تصمیم به توقف تحصیل دختران تا امر ثانی گرفته شده است.

ندا محمد ندیم سرپرست وزارت تحصیلات عالی در مصاحبه ویژه با تلویزیون ملی گفت:”برنامه درسی پوهنتون‌ها برای محصلان دختر، تدریس مختلط در صنف‌های درسی، اقامت دختران‌ ماه‌ها دور از خانه در لیلیه‌ها و عدم رعایت حجاب از دلایل بسته شدن دروازه پوهنتون‌ها به‌روی دختران می‌باشد.”

گفتنی است که فیصلۀ اخیر کابینه سرپرست و حکم وزارت تحصیلات عالی مبنی بر بسته شدن پوهنتون‌ها و سایر مراکز آموزشی به‌روی دختران، واکنش‎های گسترده را در داخل و خارج از کشور برانگیخته است.

این تصمیم تاکنون واکنش‌های کشورهای امریکا، عربستان سعودی، ترکیه، کشورهای صنعتی جهان، کشورهای اسلامی، سازمان ملل متحد و سازمان همکاری‎های اسلامی را درپی داشته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA