ads

شفاخانه کوید-19 در ولایت فاریاب برای بار دوم بسته شد

مسئولان شفاخانه کوید- ۱۹ فاریاب از بسته شدن دوباره این شفاخانه خبر می‌دهند. آنان می‌گویند که این شفاخانه به دلیل نبود بودجه و عدم حمایت از سوی دونرهای خارجی پس از رویکارآمدن امارت اسلامی، برای بار دوم به روی مبتلایان ویروس کرونا بسته شد.

آزادبیگ رسولی
29 قوس 1401
شفاخانه کوید-19 در ولایت فاریاب برای بار دوم بسته شد

مسئولان در شفاخانه کوید 19 در ولایت فاریاب درحالی از بسته شدن این شفاخانه خبر می‌دهند که روز سه‌شنبه( ۲۹ قوس ) ۴ واقعه مثبت در این ولایت به ثبت رسیده است.

داکتر محمد زمان اعظمی، مسئول شفاخانه کوید-19 در فاریاب می‌گوید که شفاخانه کوید ۱۹ولایت فاریاب پس از تحولایت در کشور و توقف ۱۰ ماهه، دوباره برای مدت ۶ ماه به حمایت مالی اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) برای ۱۰ بستر فعالیت می‌کرد.

 اما اکنون پس از ختم ۶ ماه و تمدید نشدن این پروژه، این شفاخانه به‌روی مریضان کوید ۱۹ در فاریاب بسته شده است.

به گفتۀ آقای اعظمی تمام پرسونل این شفاخانه که تعداد شان به ۳۰ تن می‌رسید، از کار بیکار شدند.

اعظمی افزود که ۶ و نیم ماه معاش ۱۶۰ تن از پرسونل این شفاخانه که پس از تحولات در کشور باقی مانده اند، هنوز به دلیل بسته بودن بانک جهانی از سوی مؤسسات تطبیق کننده، پرداخت نشده است.

“به نظر من شفاخانه کوید-۱۹ با تشکیلات فعلی اش که ۱۰ بستر است، در این ولایت ضرورت است. چون هنوز واقعات مثبت کوید- ۱۹ وجود دارد. اینگونه هم ارائه خدمات در بخش کوید صورت می‌گیرد و هم چند تن از خواهران و برادران ما صاحب وظیفه می‌شوند.”

در عین حال شماری از داکتران این شفاخانه با ابراز نگرانی می‌گویند که با بسته شدن این شفاخانه شماری از جوانان چپن سفید در این ولایت بیکار شدند.

آنان با تاکید بر تمدید فعالیت این شفاخانه می‌افزایند که واقعات مثبت هنوز در فاریاب وجود دارد و در مدت ۶ ماه بیش از ۵۰۰ نمونه اخذ شده که آز آن جمله حدود ۱۰۰ واقعه آن مثبت شناسایی شده و حدود ۳۰ تن شان نیز بستر شدند.

داکتر جلال‌الدین، متخصص داخله شفاخانه کوید۱۹ می‌گوید:” از یک سو ما کارمندان شفاخانه کوید- ۱۹ از کار بیکار شدیم، از سوی دیگر یک شفاخانه حداقل ۱۰ بستر کوید-۱۹ در ولایت فاریاب ضرورت است. ما از وزارت صحت عامه و مؤسسات همکار خواهشمندیم که این شفاخانه را دوباره فعال بسازند.”

در همین حال شماری از شهروندان در شهرمیمنه نگرانی شان را از بسته شدن این شفاخانه ابراز نموده و می‌گویند، درشرایطی فعلی که مردم از بیکاری و فقر رنج می‌برند، باید ارائه خدمات صحی به مردم بشتر گردد، نه اینکه مراکز صحی به روی مردم بسته شود.

شفاخانه کوید-۱۹ ولایت فاریاب درحالی بسته می‌شود که پیش از این نیز این شفاخانه به دلیل نبود امکانات به‌خصوص آکسیجن و عدم پرداخت معاشات پرسونل، بسته شده بود.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA