ads

تاجکستان و پاکستان بار دیگر بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

رهبران کشورهای پاکستان و تاجکستان، یک‌بار دیگر بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور نماینده‌گان تمام گروه‌های سیاسی و قومی در افغانستان، تاکید کردند.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
24 قوس 1401
تاجکستان و پاکستان بار دیگر بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کردند

امام‌علی رحمان؛ رییس جمهور تاجکستان، در یک نشست مشترک خبری با شهباز شریف؛ صدراعظم پاکستان در اسلام‌آباد، گفت که تامین صلح و ثبات و آشتی ملی در افغانستان، به‌نفع این دو کشور است.

او افزود که پاکستان و تاجکستان، از تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌یی در این زمینه، حمایت می‌کنند.

اما مقام‌های امارت اسلامی، در واکنش به اظهارات رهبران تاجکستان وپاکستان، می‌گویندکه افغان‌ها می‌توانند مسایل داخلی کشور شان را خود مدیریت کنند.

بلال کریمی؛ معاون سخنگوی امارت اسلامی در صحبت با رادیوکلید، می‌گوید که در نظام کنونی افغانستان، تمام اقشار و اقوام، سهیم اند.

کریمی گفت:” تشکیل و ساختار نظام بر اساس خواست مردم شکل گرفته و در نظام کنونی از همه اقشار و اقوام کشور نقش دارند و بیشتر از 80 درصد بدنه حکومت، از اداره قبلی پا برجاست و در این خصوص نیاز به نگرانی نیست.”

با این حال، برخی از مبصرین سیاسی، اظهارات رهبران پاکستان وتاجکستان درمورد ایجاد حکومت فراگیر را مداخله آشکار در مسایل داخلی افغانستان می‌خوانند.

سید اکبر آغا؛ مبصر سیاسی در مورد چنین می‌گوید:” ایجاد حکومت همه‌شمول یا فراگیر، مربوط خود افغان هاست، اما صحبت در این مورد از سوی همسایه‌های افغانستان، مداخله است. باید امارت اسلامی اجازه مداخله را به این کشور ها ندهد.”

در همین حال امیدصافی؛ دیگر مبصر سیاسی می‌گوید، کشورهای همسایه می‌خواهند که زیر نام حکومت فراگیر، مهره‌های خود را در بدنه نظام کنونی، جابجا کنند.

او افزود:” معنی حکومت فراگیر چیست آیا هدف این است که چهره‌های فاسد حکومت قبلی وکسانی‌که وسیله دست این کشورها اند، دوباره به قدرت برسند؟ درحالی‌که هیچ کس این را نمی‌خواهد.”

گفتنی‌ست که پیش از این، مقام‌های چندین کشور منطقه و جهان، خواستار تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان شده‌اند.

ایجاد حکومت فراگیر و همه‌شمول در افغانستان یکی از شرط‌های جامعه جهانی، برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA