ads

برگزاری نمایشگاه هنری تحت عنوان (زنان؛ توانایی و خلاقیت) در غرب کابل

 نمایشگاهی به نام (زنان، توانایی و خلاقیت) در غرب کابل برگزار گردید که در آن آثار نقاشی و مینیاتوری زنان به نمایش گذاشته شد. مسئولین برگزاری این نمایشگاه هدف از برگزاری آنرا دادن انگیزه به زنان و به نمایش گذاشتن ظرفیت و توانایی‌های زنان خلاق عنوان کردند.

هاجر جعفری
21 قوس 1401
برگزاری نمایشگاه هنری تحت عنوان (زنان؛ توانایی و خلاقیت) در غرب کابل

در نمایشگاهی که روز دوشنبه (21 قوس) به نام (زنان؛ توانایی و خلاقیت) در غرب کابل برگزار گردید، سه اثر هنری گروهی و بیشتر از 60 اثر هنری فردی مربوط به ده زن هنرمند در بخش‌های نقاشی و میناتوری به نمایش گذاشته شد.

شماری از دختران که آثار شان را در این نمایشگاه به نمایش گذاشته بودند، می‏گویند که نه تنها محدودیت‌ها آنان را متوقف نکرده، بلکه آنان از گذشته هم بیدار تر شده‌اند.

نورضیا نوری، یکتن از هنرمندان به کلید گفت که در اوایل شماری از اعضای خانواده و دوستانش با کار او مخالفت می‌کردند، اما حال که نقاشی‌های اورا می‌بینند، به او افتخار می‎کنند.

“هنر یعنی عشق و رویا! وقتی نقاشی می‏کنم، به رویاها غرق شده و احساساتم را به نمایش می‏گذارم.”

در عین حال خانم گلثوم میرزایی، یکی دیگر از هنرمندان که حادثۀ مکتب سیدالشهدا را با بسیار ظرافت نقاشی کرده، دلیل رو آوردنش به هنر نقاشی را صدای خاموش ملت عنوان کرده و می‎گوید:”غیر از نقاشی راه دیگری نداریم. مکتب به‌روی ما دختران بسته شده و من مجبور شدم به‌دلیل محدودیت‌های وضع شده، صنف نقاشی دخترانه راه اندازی کنم.”  

از سویی هم مسئولان برگزاری این نمایشگاه هنری، هدف از برگزاری این نمایشگاه را به نمایش گذاشتن خلاقیت‌های قشر محروم جامعه عنوان می‌کنند.

سید محمد نصیر حسینی، یکی از مسئولان برگزاری این نمایشگاه می‎گوید:”ما خواستیم به زنان انگیزه بدهیم که سطح توانایی شان را بلند برده و ظرفیت شان ارتقا یابد تا محدودیت‌ها بالای آنان تاثیرات منفی نگذارد.”

همچنان داکتر حکیم حکمتیار، یکتن دیگر از مسئولان برگزاری این نمایشگاه می‎گوید:”اگر ما بخواهیم که کشورما به یک توسعه پایدار برسد، باید بگذاریم که زنان و دختران این سرزمین بیامورند، بیاندیشند و در جامعه حضور یابند تا باشد که لذت واقعی آزادی و دانایی را بچشند.”

از سوی دیگر شماری از بازدید کننده‌گان برگزاری چنین برنامه‌ها را در تقویت روحیه زنان مفید دانسته و می‌گویند، آثاری‌که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده، بیانگر دردهای عمیق جامعه می‌باشد.

مرضیه رستگار، یکتن از بازدیدکننده‌گان می‎گوید:”در افغانستانی که زنان خانه نیشین شده اند، اما باز هم آنان در خانه های شان چنین نقاشی‌ها را کرده و در این نمایشگاه به نمایش گذاشته‌اند.”

گفتنی است که بعد از رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان محدودیت های زیادی بر زنان و دختران وضع گردیده، اما با آنهم دید می‏شود که دختران و زنان افغان از پیشرفت و ترقی دست بردار نیستند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA