ads

وست: مشروعیت امارت اسلامی وابسته به شیوه برخوردش با زنان و دختران است

وضعیت حقوق بشری به‌خصوص زنان و دختران در افغانستان، محور اصلی گفتگوی تام ویست؛ نماینده خاص امریکا برای افغانستان با ملا محمد یعقوب مجاهد؛ سرپرست وزارت دفاع ملی، خوانده شده است.

نویسنده: Jamshid Mujadedi
17 قوس 1401
وست: مشروعیت امارت اسلامی وابسته به شیوه برخوردش با زنان و دختران است

وست، در تویترش نوشته است که ثبات اقتصادی و اجتماعی و مشروعیت داخلی و بین‌المللی امارت اسلامی، وابسته به شیوه برخورد با زنان و دختران افغان است.

اما مقام‌های امارت اسلامی، ‌می‌گویند‌که حقوق تمام افغان‌ها به شمول زنان در افغانستان، محفوظ است.

بلال کریمی؛ معاون سخنگوی امارت اسلامی به کلید می‌گوید، جامعه جهانی و امریکا به‌جای این‌گونه اظهارات، بهتر است که مسئولیت‌های خود را در برابر مردم افغانستان اداء کنند.

کریمی گفت:” در شرایط کنونی ایالات متحده امریکا و جامعه جهانی، بهتر است کمک‌ها را به مردم افغانستان فراهم سازند، تحریم‌ها برداشته شود، پول‌های افغانستان آزاد شود و موانع بانکی نیز حل شود.”

 از سویی هم معاون سخنگوی امارت اسلامی، می‌گوید:” همان‌طوری‌که افغان ها نیاز به تعاملات و روابط خوب با جامعه جهانی دارند، جامعه جهانی و کشورها نیز نفع شان در ایجاد روابط و تعاملات خوب با افغانستان است زیرا زمانی‌که درکشور ما جنگ بود، اثرات منفی آن بر کشورهای دیگر وجود داشت.”

با این حال، شماری از کارشناسان به این باوراند که بسته ماندن مکتب‌ها به‌روی دختران بالا تر از صنف ششم، یکی از دلایل اصلی عدم به رسمیت شاختن امارت اسلامی از سوی جامعه جهانی است.

عبدالکشور دادرس؛ مبصر سیاسی در این مورد گفت:” حق تعلیم و کار نه تنها برای مردان بلکه برای تمام اتباع افغانستان، خط سرخ جهان است، چنانچه نماینده امریکا هم به این موضوع تاکید کرده است.”

ازسویی هم مقصود حسن‌زاده؛ دیگر کارشناس سیاسی می‌گوید:” یکی از شرایط جامعه جهانی وتوافق نامه دوحه، این بود که باید حکومت همه شمول شکل گیرد و برای زنان اجازه کار داده شود.” 

پیش از این، وزارت دفاع ملی با نشر یک اعلامیه گفته بود که سرپرست این وزارت، در دیدار با تام وست، بر احترام به تمامیت ارضی افغانستان تاکید کرد.

امارت اسلامی، پس از سقوط حکومت پیشین در ماه اگست سال 2021 میلادی، قدرت را در دست گرفت، اما تا کنون هیچ کشوری حکومت کنونی افغانستان را به‌رسمیت نشناخته است.

در کنار تامین حقوق زنان و دختران، تشکیل حکومت همه‌شمول نیز دیگر شرط کشورهای جهان برای به‌رسمیت شناختن حکومت کنونی، مطرح شده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA