ads

یوناما یک‌بار دیگر خواستار آزادی پنج فعال حقوق زن افغان شد

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد درافغانستان(یوناما) یک‌بار دیگر خواستار آزادی پنج فعال حقوق زن بشمول ظریفه یعقوبی، از زندان شده است. در عین حال شماری از فعالان حقوق زن از سرنوشت نامعلوم این زنان ابراز نگرانی کرده و چنین رفتار حکومت را دارای عواقب ناگوار می‌‎خوانند.

هاجر جعفری
13 قوس 1401
یوناما یک‌بار دیگر خواستار آزادی پنج فعال حقوق زن افغان شد

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان(یوناما) با نشر یک اعلامیه یک‌بار دیگر خواستار آزادی پنج فعال حقوق زن بشمول ظریفه یعقوبی، از زندان شده است.

در این اعلامیه آمده است که یک ماه‌ از بازداشت این زنان می‌گذرد، اما تاکنون هیچ اطلاع روشنی، در مورد دلیل بازداشت آنان وجود ندارد.

در عین حال شماری از فعالان حقوق زن با ابراز نگرانی از عملکردهای حکومت در مقابل زنان عواقب این بازداشت‌های طولانی را ناگوار دانسته و ادامه چنین رفتار را سرکوب و به انزوا کشیدن زنان از جامعه تلقی می‌کنند.

منصوره واثق، یکتن از فعالان حقوق زن می‎گوید:”به بند کشیدن زنان پیامدی خوبی ندارد. در جامعه افغانستان وقتی خانمی ماه‎ها در بند و زندان باشد، بسیار مشکل است که خانواده و جامعه او را بپزیرد. حتی بعد از رهایی نیز به شخصیت این زنان آسیب شدیدی وارد خواهد شد.”

درعین حال سیماگل جمالی، استاد پوهنتون می‏گوید که حکومت به جای اینکه زنان را سرکوب کرده و به بند می‎کشد، به خواسته‌ها وحقوق آنان توجه کند.  

“اگر حکومت واقعا می‏خواهد مشکلات زنان را حل کند، به‌جای بازداشت و تنبیه زنان باید یک راه عقلانی را که احترام به حقوق زنان است، روی دست گیرد. با روش سرکوپ و به بند کشیدن تنها می‏توان شماری از زنان را ترساند، ولی نمی‎‌توان جلو عدالت‌خواهی تمام زنان را گرفت.”

 با این حال ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی قبلا در کنفرانس خبری گفته بود که برخی زنان برای ایجاد بی‌اعتمادی به راه‌اندازی مظاهره و تجمع، از بیرون تشویق می‌شوند.

“متاسفانه دراین اواخر خانم‌هایی که دست به اعتراض می‎زنند، از بیرون تشویق شده و حمایت می‏شوند. برای آنان گفته می‎شود که اعتراض کرده و  ناامنی راه بندازند.”

گفتنی است که ظریفه یعقوبی در ماه عقرب سال جاری خورشیدی، در جریان یک نشست به مناسبت اعلام موجودیت “جنبش زنان افغانستان برای برابری” از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد، اما با گذشت یک ماه هنوز از سر نوشت او و همکارانش هیچ‌گونه اطلاعی در دست نیست.

خواستیم راجع به آزادی و سرنوشت این زنان نظر مقامات حکومتی را داشته باشیم، اما با تلاش‌های مکرر موفق به دریافت پاسخ نشدیم.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA