ads

تجلیل از روز جهانی معلولین با حضور کمرنگ مقامات دولتی در هرات

سوم دسامبربرابر است با روز جهانی افراد دارای معلولیت و از این روز همه ساله در ولایت‌های مختلف کشور تجلیل می‌شود. امسال اما از این روز در ولایت هرات با حضور کمرنگ مقام‌های دولتی تجلیل به عمل آمد.

نصرالله احمدی
13 قوس 1401
تجلیل از روز جهانی معلولین با حضور کمرنگ مقامات دولتی در هرات

از روز جهانی افراد دارای معلولیت با حضور کمرنگ مقامات دولتی و افراد دارای معلولیت در ولایت هرات تجلیل شد.

تجلیل از این روز فرصتی است تا افراد دارای معلولیت مشکلات جدی شان را با مسئولین در میان بگذارند، اما در این برنامه حضور مسئولین کمرنگ بود.

مسئولان برگزاری این همایش، هدف از تجلیل این روز را آگاهی دهی در مورد حقوق افراد دارای معلولیت بیان می‌کنند.

محمد میرزایی، یکی از مسئولان برگزاری همایش در صحبت با کلید می‌گوید که تاکنون به معلولین به دید خوب دیده نمی‌شود و نیاز است که در این زمینه آگاهی دهی صورت گیرد.

“مردم از حقوق معلولین آگاهی ندارند و دولت هم به معلولین توجه آنچنانی ندارد و ما می‌خواهیم با آگاهی دهی این مشکلات معلولین را حل کنیم.”

افراد دارای معلولیت در این مراسم مشکلاتی چون؛ بیکاری، فقر، عدم حضور شان در پست‌های مهم دولتی را از نگرانی‌های جدی شان عنوان کردند.

ریحانه رضایی، یکی از خانم‌های معلول در صحبت با کلید می‌گوید که به دلیل ایجاد محدودیت‌ها بر خانم‌ها، اکنون خانم‌های معلول دچار افسردگی شده و نمی‌توانند از خانه بیرون شوند.

“از زمانی که محدویت بر خانم‌ها وضع شده نمی‌توانم ورزش کنم و این باعث ایجاد افسردگی و گوشه نشینی ما خانم‌های معلول شده است.”

وی از رفتار افراد جامعه در مقابل خانم‌های دارای معلولیت ابراز نگرانی کرده و می‌گوید:”مردم عام در مقابل خانم‌های معلول برخورد خوب ندارند و به چشم حقارت به آنان می‌بینند.”

خیرالله همت، یکی دیگر از معلولین گفت:”به هر ادارۀ که به خاطر کار مراجعه می‌کنیم به چشم ناتوانی به ما می‌بینند و ما از مسئولین می‌خواهیم که زمینۀ کار را برای ما فراهم کنند.”

با این همه امید حقجو، فعال حقوق معلولین در صحبت با کلید می‌گوید که برای احقاق حقوق معلولان تلاش زیادی صورت گرفته است.

“در طول 20 سال برنامه‌های زیاد آگاهی دهی در زمینۀ استفاده نشدن واژه‌های منفی در مقابل افراد دارای معلولیت برگزار شده، ولی فایده نداشته.”

گفتنی است که افراد دارای معلولیت در این برنامه از جامعه جهانی خواستند تا الحاق افغانستان را به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت مجددا بررسی کرده و در زمینۀ رسیدگی به حقوق اولیه افراد دارای معلولیت اقدام کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA