ads

توجه دوباره به صنعت ابریشم در هرات

پرورش کرم ابریشم یا (پیله پروری) که از دیر زمانی به شکل عنعنوی آن در افغانستان رایج بود، قرار است به شکل عصری آن دنبال شود.

نصرالله احمدی
12 قوس 1401
توجه دوباره به صنعت ابریشم در هرات

به گفتۀ مسئولان اتحادیه پیله پروران، سال گذشته که به تعداد 2200 جعبه کرم ابریشم در ولایت هرات تولید شده است.

مسئولان اتحادیه پیله پروران می‌گویند که صنعت پیله وری در افغانستان از 25 سال به اینسو رو به کمرنگ شدن می‌رفت، اما اکنون تصمیم برآن است تا با عصری سازی به این صنعت رونق دوباره داده شود.

غلام سخی، رئیس اتحادیه پیله پروران هرات در صحبت با کلید می‌گوید که قرار است پرورش پیله به گونۀ عصری در این ولایت آغاز شود.

“سال گذشته 2200 جعبه تولید داشتیم و می‌خواهیم در سال روان به شکل عصری تولید را به 10 هزار جعبه برسانیم.”

هم اکنون شهروندان در ولسوالی‌های مختلف هرات به پیله‌وری می‌پردازند که از آنجمله پرورش کرم پیله (ابریشم) در ولسوالی‌های زنده‌جان، انجیل، گذره و پشتون‌زرغون بیشتر رایج است.

جمعه‌خان، از قریه نقاش ولسوالی انجیل می‌گوید که همه ساله 5 جعبه تخم ابریشم را پرورش می‌دهد.

“خانواده من هر سال 5 جعبه تخم ابریشم را پرورش می‌دهد، اگر توزیع جعبه زیادتر شود ما می‌توانیم 200 جعبه را در سال پرورش بدهیم.”

شماری از پیله پروران در صحبت با رادیو کلید می‌گویند که پیله‌های دست خورده همه ساله برای دهقانان توزیع می‌شود و نتیجۀ خوبی در پی ندارد.

آنان از مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری هرات می‌خواهند که جعبۀ کرم ابریشم را به وقت و زمان آن برای دهقانان توزیع کنند.

عبدالجبار، یکی از پیله پروران در هرات می‌گوید:”اگر جبعه پیله به وقت و زمان مشخص آن برای ما توزیع شود، ما می‌توانیم پیله بیشتری پرورش بدهیم.”

از سوی دیگر متخصصان پیله در هرات تغذیه مناسب کرم پیله، درجه حرارت مناسب، رطوبت، حفظ‌الصحه محیطی، پاک‌کاری بستر کرم‌ها و ضدعفونی نمودن آن‌ها را از عوامل موثر بر محصول بهتر و بیشتر کرم ابریشم می‌دانند.

عبدالقدیر کریمی زاده، یکی از متخصصان پیله‌پروری در صحبت با کلید می‌گوید که اگر برای دهقانان دستگاه‌های جدید توزیع شود، آنان می‌توانند پله‌های خوبی را تولید کنند.

“کمک اقتصادی، آوردن کرم پیله خوب و توزیع دستگاه‌های جدید برای دهقانان، رشد صنعت کرم ابریشم را افزایش می‌دهد.”

پیله‌وران بر این باورند که تولیدات ابریشم افغانستان از نظر کیفیت در مقایسه با ابریشم بعضی کشورهای دیگر به مراتب مرغوب‌تر و بهتر می‌باشد.

هم اکنون در افغانستان، به ویژه درو لایت هرات باآنکه کارخانه‌ی مجهز برای تولید کالاهای ابریشمی وجود ندارد، اما شماری از مردم با استفاده از کارگاه‌های شخصی، به بافتن کالاهای ابریشمی چون؛ دستمال، شال، لنگی، قالین‌ها و دیگر اجناس ابریشمی مشغول استند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA