ads

افزایش تعداد قربانیان انفجار در مدرسه جهادیه

تعداد قربانیان انفجار اخیر در مدرسه جهادیه شهر ایبک؛ مرکز ولایت سمنگان، به 19 تن افزایش یافته است.

عبداللطیف سهاک
10 قوس 1401
افزایش تعداد قربانیان انفجار در مدرسه جهادیه

ظهر چهارشنبه (9 قوس) ماین جاسازی شده در این مدرسه، هنگام نماز منفجر گردید که در ابتدا جان باختن 15 تن در آن تایید شد.

اما امدادالله مهاجر؛ رییس اطلاعات و فرهنگ سمنگان، می‌گوید که در این رویداد، حدود 19 تن جان باخته‌ و 23 تن دیگر زخم برداشته‌اند.

مهاجر، از مسئولان امنیتی خواست که تدابیر بیشتری برای تامین امنیت مردم، روی دست گیرند.

او افزود:” 40 طلبه مدرسه الجهادیه به ریاست اطلاعات وفرهنگ سمنگان برای اشتراک در یک برنامه آمده بودند و تعدادی هم در چمن قومندانی امنیه سمنگان غرض اشتراک در یک برنامه دیگری رفته بودند، در زمان انفجار شاگردان کمی در مدرسه بودند.”

در همین حال مولوی عبدالکبیر؛ معاون سیاسی ریاست‌الوزراء، این حمله را محکوم نموده و تاکید می‌کند که عاملان آن، بی‌پاسخ نخواهند ماند.

از سویی هم رینا امیری؛ نماینده امریکا در امور حقوق بشر و زنان افغانستان، در واکنش به انفجار در این مدرسه، در تویترش نوشته است که خشونت علیه کودکان، باید متوقف گردد.

با این حال، سید عثمان امیری؛ آمر شفاخانه مرکزی شهر ایبک، می‌گوید که وضعیت زخمیان قناعت‌بخش است و دو تن شان برای تداوی بهتر، به ولایت بلخ انتقال داده شده‌اند.

امیری گفت:” تنها دو نفر نیاز داشتن که باید انتقال داده شوند و توسط تیم صحی سمنگان، برای ستی‌سکن به ولایت بلخ انتقال یافتند، اما متباقی در این شفاخانه زیر تداوی قرار گرفته و مشکلات شان حل شده است.”

یک تن از زخمیان نیز در مورد تداوی‌اش چنین گفت:” ما را به شفاخانه انتقال دادند و اینجا برای ما دوا داند و زخمی‌های ما را علاج کردند.”

گفتنی‌ست که حامد کرزی؛ رییس جمهور پیشین، انفجار در مدرسه جهادیه را جنایت علیه بشریت و خلاف تمام ارزش‌های انسانی و اسلامی خوانده است. 

از سویی هم عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه ملی در حکومت پیشین، در فسبوکش نوشته که حمله بر نمازگزاران، شاگردان، مدرسه‌های دینی، مسجدها و عبادت‌گاه‌ها، محکوم است.

مسئولیت این انفجار را تا کنون کسی به‌عهده نگرفته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA