ads

نگرانی از رکود بازار محصولات هنگ در بلخ

برخی از فروشنده‌های گیاه هنگ در ولایت بلخ از پایین آمدن بهای شیره‌ این گیاه در این ولایت ابراز نانگرانی می‌کنند.

عبداللطیف سهاک
8 قوس 1401
نگرانی از رکود بازار محصولات هنگ در بلخ

آنان می گویند که یک ماه قبل یک کیلو شیره هنگ تا سی هزار افغانی در بازار‌های کشور خرید و فروش می‌شد، اما حال به پانزده هزار افغانی رسیده است.

فروشنده‌گان از نبود بازار‌های منظم برای فروش گیاه هنگ در بیرون از کشور انتقاد کرده و از حکومت می‌خواهند که زمینۀ فروش این محصول داخلی را در بازار جهانی فراهم سازد.

گلاب‌الدین یکی از فروشنده‌گان هنگ می‌گوید که در یک ماه گذشته 50 درصد قیمت هنگ کاهش یافته و این کار سبب رکود بازار این محصول زراعتی افغانستان شده است .

“دولت باید تخم اصلاح شده از ازبکستان یا تاجکستان وارد کرده و به دهاقین توزیع کند. همچنان کود کیمیاوی توزیع کند، چون مردم علاقه دارند که بکارند. “

بر اساس گزارش‌ها، افغانستان از این رهگذر سالانه میلیون‌ها افغانی عاید دارد، اما امسال کاهش بهای هنگ در بازار‌های بلخ این نگرانی را به میان آورده است که فروشنده‌گان و تولیدکننده‌گان محصولات این گیاه زیان زیادی ببینند.

علی ‌خان انوری، یکی از فروشنده‌گان هنگ می‌گوید که به لیل نبود بازار فروش، قیمت محصولات هنگ کاهش یافته است .

“صادر کننده‌گان این گیاه فعلا کم است. در افغانستان دو یا سه تاجر این گیاه را به بیرون می برند. اگر دیگر تاجران هم به صادر کردن این گیاه اقدام کنند، قیمت آن بلند خواهد رفت.”

فروشنده‌گان هنگ از حکومت می‌خواهند که زمینۀ فروش تولیدات زراعتی را در مارکیت‌های جهانی فراهم ساخته و تخم‌های با کیفیت را در اختیار دهاقین قرار دهد.

علی‌خان یکی از فروشنده‌ها می گوید:”از امارت اسلامی می‌خواهیم که یک تیم متخصص در این قسمت تشکیل داده و تمام خرید و فروش تخم هارا زیر نظر بگیرد. نگذارد که تخم‌های بی‌کیفیت به مردم توزیع  و پول‌های هنگفت از مردم گرفته شود”.

بر اساس آمارهای رسمی ریاست زراعت، آبیاری ومالداری بلخ، همه ساله بیشتر از یک هزار هکتار زمین در بلخ از سوی دهاقین هنگ کشت می‌شود.

با این حال مسئولان در ریاست زراعت  بلخ از تلاش‌ها جهت بازار یابی برای این محصولات زراعتی اطمینان می‌دهند.

محمد حسین عظیمی، مدیر ترویج ریاست زراعت، آبیاری و مالداری ولایت بلخ می گوید:”طرح‌هایی را به دونرها می‌دهیم تا آنان زمینه وارد کردن تخم هنگ را از کشور های خارج فراهم کنند. هنگ نتیجه بسیار خوب داده و حاصلات قناعت بخش دارد.”

از سویی هم مسئولان در اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری ولایت بلخ از ادامه همکاری‌های تاجران ملی جهت فراهم سازی بازار جهانی برای هنگ سخن می‌زنند.

با این همه برخی از فروشنده‌های هنگ می‌گویند که هنگ افغانستان در برخی موارد به نام کشورهای دیگر در بازار جهانی به فروش می‌رسد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA