ads

دومین همایش ارتقای ظرفیت داکتران نسایی- ولادی در هرات

دومین همایش ارتقای ظرفیت متخصصان نسایی- ولادی حوزه ی غرب، با اشتراک ده‌ها متخصص در هرات برگزار شد.

مرجان وفا
5 قوس 1401
دومین همایش ارتقای ظرفیت داکتران نسایی- ولادی در هرات

به‌گفتهء مسئولان نسایی و ولادی شفاخانۀ حوزه‌ ی غرب کشور، در حال حاضر این شفاخانه از پرسونل کافی برخوردار نیست و باید مسئولان در این زمینه توجه جدی داشته باشند.

از سویی هم مسئولان در انجمن داکتران نسایی- ولادی افغانستان می‌گویند که آمارهای مرگ و میر مادران در کشور افزایش یافته است. طوری‌که از هر صدهزار مادر حدود ۶۰۰ تن آنان جان‌های شان را از دست می‌دهند.

در دومین همایش ارتقای ظرفیت متخصصان نسایی ولادی که امروز در هرات برگزار شد، به تعداد ۱۵۰ متخصص نسایی ولادی اشتراک کردند.

مسئولان انجمن داکتران بحش نسایی و‌ ولادی افغانستان، در این همایش از افزایش مرگ و میر مادران در کشور طی یک سال گذشته خبردادند.

نجماسما شفاجو، رییس انجمن داکتران نسایی- ولادی می‌گوید که درحال حاضر افغانستان از لحاظ مرگ و میر مادران، در بلندترین جایگاه، یعنی در صدر جدول جهانی قرار دارد.

“انتقال نیافتن مریض به وقت مناسب، فشار بلند، اقتصاد ضعیف، خونریزی، بیرون شدن کادرهای لایق از کشور و همین‌گونه موارد دیگر باعث شده که مرگ و میر مادران در کشور زیاد شود.”

به گفتهء مسئولان شفاخانۀ نسایی- ولادی هرات، برای جلوگیری از مرگ و میر مادران، یکی از بهترین راه ها این است که در زمینۀ ارتقای ظرفیت داکتران تلاش شود.

داکتر نجیبه آذر، سرطبیب شفاخانۀ نسایی- ولادی حوزه غرب کشور می‌گوید:”کادر متخصص نیست و  هر ماه یک یا دو مادر فوت می‌شوند. مرگ و میر نوزادها هم حدود هفت یا هشت مورد فوتی خواهد بود. یکی از مشکلات کمبود پرسونل و ازدحام مریضان از سطح حوزه غرب کشور می‌باشد.”

در عین حال نیلاب سلطانی متخصص نسایی- ولادی می‌گوید که باوجود بالا بودن میزان مشکلات نسایی- ولادی اما امکانات و تعداد پرسونل در این بخش کم است.

“مشکلات زیاد است، ما نمی‌توانیم تعداد پرسونل را افزایش دهیم. ما در سال گذشته بین ۱۷ تا ۲۳ در صد مرگ و میر مادران را در حوزه ی غرب داشتیم که در سال جاری به خاطر مهاجرت این آمار تغییر کرده است.”

براساس معلومات مسئولان صحی، در افغانستان سالانه از هر صدهزار مادر، حدود ۶۳۷ تن آنان از اثر مشکلات نسایی و ولادی فوت می‌کنند که این آمار برای سازمان صحی جهان نیز نگران کننده است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA