ads

افزایش آلودگی هوا همزمان با آغاز فصل سرما

باشنده‌گان کابل از آلودگی هوا شکایت داشته و می‌گویند که با آغاز فصل سرما هوای پایتخت روز به روز آلوده‌تر می‌شود.

سونا یوسفی
5 قوس 1401
افزایش آلودگی هوا همزمان با آغاز فصل سرما

در عین حال نعمت‌الله بارکزی، سخنگوی شاروالی کابل می‌گوید که این اداره اوضاع را زیر کنترول دارد و تیم‌های سیار به طور منظم داخل و اطراف شهر را بررسی می‌کنند.

همزمان با سرد شدن هوا، باشنده‌گان کابل از مواد مختلف آلوده کننده برای گرم ساختن خانه‌های شان استفاده می‌کنند. اما شماری از شهروندان از افزایش آلودگی هوا در یک ماه اخیر شکایت دارند.

آنان می‌گویند که مردم توانایی خرید چوب و زغال تصفیه شده را ندارند و بیشتر از زغال‌های تصفیه ناشده، پلاستیک، رابر و تایرهایی کار می‌گیرند که بسیار دود افزا است.

این شهروندان که از تاثیرات زیانبار هوای آلودۀ شهر بر سلامتی خود و خانواده‌های شان نگران استند، از حکومت می‌خواهند که با در نظر داشت هوای شهر، به مالکان بلند منزل‌ها، حمام‌ها و تمام مکان‌های تاثیرگذار بر آلودگی هوا، فشار بیاورد تا فلتر و یا تصفیه کننده نصب کنند.

احمدجان باشنده ناحیۀ ششم کابل می‌گوید:”تمام خانواده‌ها باید قوانین  اجتماعی را رعایت کنند. کسانی که زغال سنگ، پلاستیک، چرم و تایر می‌سوزانند، باید فلتر نصب کنند؛ چون از اثر آلودگی هوا همگی مریض می‌شوند.”

درعین حال قیس، یکی دیگر از باشنده‌گان شهر کابل از راننده‌ها، صاحبان هوتل‌ها، حمام‌ها و بلند منزل‌ها می‌خواهد که با در نظر داشت وضعیت هوای شهر، وسایل تصفیه هوا نصب کرده و از آلودگی بیشتر هوای شهر جلوگیری کنند.

“صاحبان موتر ها، هوتل‌ها و حمام‌ها باید کمی توجه کنند. کسانی که از زغال سنگ استفاده می‌کنند، باید فلتر نصب کنند. به خاطری که مردم غریب استند و اگر مریض شوند، پول دوا را نخواهند داشت.”

همچنان رضا یکی دیگر از  باشنده‌گان شهر کابل می‌گوید که پس از تاریک شدن هوا، عبور و مرور و حتی تنفس در کوچه‌ها خیلی رنج آور است.

“آلودگی بسیار زیاد است و برای مردم مضر است. پس از شام، اگر از خانه بیرون شویم هیچ‌کسی دیده و شناخته نمی‌شود.”

این در حالیست که نعمت‌الله بارکزی، سخنگوی شاروالی کابل می‌گوید که از چهار ماه به اینطرف بلند منزل‌ها، حمام‌ها و کوره‌های گچ‌پزی کنترول می‌شوند و تمام شان فلتر نصب کرده‌اند.

بارکزی می‎افزاید که شاروالی تیم گزمه دارد و در اوقات صبح، چاشت و شب در شهر گردش می‌کند.

“در داخل شهر خانواده‌های زیادی زندگی می‌کنند که تمام آنان از گاز و زغال تصفیه شده استفاده نمی‌کنند. بسیاری از خانواده‌ها اقتصاد شان ضعیف است و از موبلایل و برخی مواد آلوده کننده دیگر استفاده می‌کنند.”

وی دلیل آلودگی هوا را تنها مربوط به مواد سوخت خانواده‌ها و فابریکه‌ها نمی‌داند، بلکه از نظر او تیل و موبلایل بی‌کیفیت که در موترها استفاده می‌شود، نیز هوا را آلوده می‌سازد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA