ads

 سیلاب‌زده‌گان ولسوالی چهاربرجک نیمروز در انتظار کمک‌های بشری

سرازیرشدن سیلاب‌ها در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز باعث تلفات جانی و خسارات مالی زیادی را برای شهروندان بجا گذاشته است. شماری از دهقانان در این ولسوالی خسارات وارد شده را غیر قابل جبران توصیف کرده و خواهان رسیدگی از سوی نهادهای خیریه و حکومت می‌باشند. اما مسئولان حکومتی می‌گویند که توزیع کمک‌های بشردوستانه برای مردم متضرر در ولسوالی چهاربرجک، صورت گرفته است .

محمد عمری و سونا یوسفی
2 قوس 1401
 سیلاب‌زده‌گان ولسوالی چهاربرجک نیمروز در انتظار کمک‌های بشری

سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر آرامش روحی و آسایش زندگی را از شماری از دهقانان گرفته است. آنان می‌گویند، برعلاوه اینکه سیلاب‌ها جان شماری از اعضای خانواده شان را گرفته، تعداد زیادی از مواشی شان را نیز ازبین برده و  زمین‌های زراعتی وحتی خانه‌های شان را نیز تخریب کرده است.

حمیدالله، یکی از آسیب دیده‌گان سیلاب در ولسوالی چهاربرجک می‌گوید:”ما از سیلاب‌ها خسارات زیادی دیده‌ایم. متاسفانه دو نفر از اعضای خانواده‌ام در سیلاب غرق شدند. همچنان کشتزارهای مان را از دست داده‌ایم و تمام دارایی‌های ما از بین رفت.”

او از حکومت می‌خواهدکه به دهقانان این ولسوالی توجه جدی داشته باشد و همچنان اجازه دهد که مردم درکنار بندکمال خان به زراعت خود ادامه دهند

رابعه، یکی دیگر از آسیب دیده‌گان سیلاب‌ها است، او  می‌گوید که تمام دار و ندارش از اثر سیلاب‌ها از بین رفته است و هیچ حاصلی از کشت و زراعت برایش باقی نمانده است.

“تمام درآمد مان از کار کردن روی زمین‌های زراعتی بدست می‌آید و تمام سال در گرما و سرما کار می‌کنیم تا بتوانیم حاصلات خوبی بدست بیاوریم، اما متأسفانه که بارها مزارع مان را سیلاب‌ها نابود کرده و تمام زحمات ما با خاک یکسان شده است.”

او خواستار توجه حکومت و نهادهای خیریه به آبادی دوباره کشت و کار مردم است تا مانع سرازیر شدن سیلاب‌ها بر زمین‌های زراعتی گردد.

در عین حال عبدالغفار عزیزی، یکی از فعالین جامعه مدنی ولایت نیمروز می‌گوید که در این اواخر سیلاب‌ها تلفات جانی و زیان‌های مالی زیادی را در ولایت‌های کشور درپی داشته است، به‌خصوص در ولسوالی چهاربرجک ولایت نیمروز.

“بسیاری از مردم ولسوالی چهاربرجک خانه‌ها و مواشی شان را به اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها، از دست داده‌اند. این یک ضرر بزرگ برای مردم این ولسوالی می‌باشد.”

او افزود که حکومت و نهادهای مدد رسان باید برنامه‌هایی را برای کمک به آسیب دیده‌گان روی دست داشته باشند .

با این حال مسئولان حکومتی می‌گویند که کمک‌های بشردوستانه از سوی حکومت و نهادهای کمک رسان، برای مردم متضرر در ولسوالی چهاربرجک، به صورت درست آن انجام شده است .

مولوی محمد قاسم محمد، رئیس اداره مبارزه با حوادث طبیعی در ولایت نیمروز می‌گوید:”ما در حدود ۴۲۰ خانواده را کمک کرده‌ایم که این کمک‌ها از سوی نهادهایی چون؛ هلال احمر افغانی، سازمان بین‌المللی مهاجرت( iom) و ادارۀ مبارزه با حوادث طبیعی ولایت نیمروز صورت گرفته است.”

وی می‌افزاید که برنامه‌های کمک رسانی دیگر در ماه‌های آینده نیز روی دست است تا به متضررین سیلاب‌ها کمک‌های بیشتری صورت گیرد.

ولایت نیمروز یکی از ولایت‌های گرمسیر در جنوب غرب کشور است که از جمله مناطق دارای اقلیم خشک محسوب می‌شود.

این ولایت در بسیاری از سال‌ها شاهد بارندگی‌های موسمی و جاری شدن سیلاب‌های خطرناک بوده که تلفات جانی و خسارات مالی زیادی را برای شهروندان در پی داشته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA