ads

تاکید بر برگزاری امتحانات مکتب‌های دخترانه برای دختران بالاتر از صنف ششم

با آغاز امتحان سالانه مکتب‌ها، شماری از دختران بالا تر از صنف ششم، می‌گویند هرچند در یک سال از رفتن به مکتب محروم شده‌اند، اما درخانه و به گونۀ شخصی درس خوانده‌اند و صنف درسی شان باید ارتقا یابد.

هاجر جعفری
2 قوس 1401
تاکید بر برگزاری امتحانات مکتب‌های دخترانه برای دختران بالاتر از صنف ششم

این دختران از دولت می‎خواهند که زمینۀ اخذ امتحان را برای آنان فراهم سازد تا آنان بتوانند، با سپری کردن امتحان صنف شان را ارتقا دهند.

فاطمه باقری که شاگرد صنف دهم مکتب بوده، می‎گوید که دو سال است به خاطر مشکلات پیش آمده در کشور، به مکتب رفته نتوانسته اما درس‌های خود را در خانه و مراکز آموزشی دنبال کرده است.

“از دولت می‏خواهیم که امتحان ما را بگیرد و یا هم صنف ما را ارتقا دهد. اگر مشکل حجاب است ما مسلمان استیم و اهمیت حجاب را می‌دانیم و به بهترین نحو حجاب را رعایت می‏کنیم.”

درعین حال خدیجه محمدی که صنف نهم مکتب بوده،  می‎گوید که کشور با بی‎سواد ماندن دختران هرگز پیشرفت نخواهد کرد:”بهتر بود که امسال درس می‎خواندیم، ولی  مکتب‌ها به‌روی ما بسته بود. حد اقل حال صنف ما را ارتقا دهند.”

از سوی دیگر عبدالقهار سروری، کارشناس امور تعلیمی با تاکید برتعلیم معیاری دختران می‎گوید که تعیلم و تربیه نسل جوان نیاز اساسی هر جامعه است.

“شاگردانی که فرصت‌های درسی را در خانه و یا در مراکز آموزشی در اختیار داشتند، باید امتحان شان گرفته شده و ارتقای صنف داده شوند. اینگونه هم به نفع دختران است و هم از به میان آمدن خلا بین مکتب و پوهنتون جلوگیری می‌شود.”

از سویی هم برخی از استادان مکتب دختران بالاتر از صنف ششم را نسل جوان جامعه و امید آیندۀ کشور خوانده و تاکید دارند که نباید آنان قربانی سیاست‎ها گردند.

بس‌گل سلطانی، یکی از استادان مکتب می‎گوید:”خیلی خوب بود که دختران هم به روال عادی درس می‌خواندند و استعدادهای‏ شان نادیده گرفته نمی‎شد، اما با وضع محدودیت‌ها دختران زیادی ازآموزش باز ماندند، اما حداقل امتحان آنان باید گرفته شود.”

گفتنی است که قبل از به رویکار آمدن امارت اسلامی، همه‌گیری ویروس کرونا باعث سکتگی در آموزش شاگردان مکتب شده بود، اما در آن سال آنان از اشتراک در امتحان محروم نشدند.

خواستیم درین مورد نظر مقامات و مسوولین حکومت را نیز داشته باشیم، اما باتماس‌های مکرر نتوانستیم پاسخی بگیریم.

امارت اسلامی اما پیش از این بارها اعلام کرده است که با آموزش دختران مخالفت ندارد، بلکه در صدد ایجاد شرایط مناسب و مطابق دستورات دین مبین اسلام برای آموزش دختران است، اما دیده شود که در زمینۀ اخذ امتحان دختران بالاتر از صنف ششم چه تصمیمی خواهد گرفت.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA