ads

وزارت صحت عامه افزایش شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه را رد می‌کنند

درحالیکه مؤسسه بین المللی حمایت از کودکان گفته است که شمار کودکان مبتلا به سوء تغدیه در سال ۲۰۲۲ در مراکز صحی به ۵۰ درصد افزایش یافته است. اما وزارت صحت عامه افزایش شمار کودکان مبتلا به سوء تغدیه را رد می‌کند.

کلید
1 قوس 1401
وزارت صحت عامه افزایش شمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه را رد می‌کنند
DW

مؤسسه بین‌المللی حمایت از کودکان (save the children) می‌گوید، ۷۰ درصد کودکان افغان، به دلیل تغییرات اقلیمی با تهدید جدی روبرواند.

مؤسسه بین‌المللی حمایت از کودکان در گزارشی گفته است که تغییرات اقلیمی آن عده کودکانی را متاثر ساخته است که اقتصاد خانواده‌شان وابسته به زراعت می باشد.

به گفتۀ این مؤسسه، شمار کودکان مبتلا به سوء تغدیه در سال ۲۰۲۲ در مراکز صحی ۵۰ درصد افزایش یافته است.

در گزارش این نهاد آمده است که تنها در ماه دسامبر ۴۰ کودک مبتلا به سوء تغذیه در راه رسیدن به شفاخانه در شمال افغانستان جان داده‌اند.
در همین حال متخصصین صحی،  عدم دسترسی مادران به غذای کافی و تغذیه ناسالم اطفال را از عمده‌ترین دلایل بلند رفتن آمار کودکان مبتلا به سوء تغدیه می‌دانند.

داکتر رفیع زمان، متخصص داخله و اطفال در این مورد می‌گوید:” کمبود ویتامین، تغذیه ناسالم و عدم مراجعه به مراکز صحی، باعث افزایش این مشکل شده است.”

از سویی هم کارشناسان اقتصادی بالا بودن میزان بیکاری و فقر را در افزایش آمار کودکان مبتلا به سوء تغذیه مرتبط می‌دانند.

احسان‌الله احسان، یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید:که میزان گرسنگی در مقایسه با سال‌های قبل، به مراتب بلند رفته است: “این به گونۀ مستقیم بر زندگی اطفال نیز تاثیر منفی بجا گذاشته است.  اگر این وضعیت به همین گونه ادامه پیدا کند، شمار اطفال مبتلا به سوء تغدی بیشتر خواهند شد.”

با این حال مقام‌ها در وزارت صحت عامه، مشکل سوء تغدی اطفال را می‌پذیرند، اما می‌گویند که این مشکل درحال افزایش نیست.

داکترشرافت زمان، سخنگوی وزارت صحت عامه درصحبت با رادیو کلید می‌گوید‌ که رقم ارائه شده از سوی مؤسسه حمایت از کودکان، درمورد افزایش اطفال مبتلا به سوء تغدی، بی‌اساس است.

به گفتۀ وی، با آنکه انتظار می‌رفت که تعداد اطفال مبتلا به سوء تغدیه دریک ماه از 45 هزار بیشتر خواهد شد، اما بررسی‌ها رقم کمتری را نشان می‌دهند.

“در اوایل سال تخمین می‌شد که ۱/۱ میلیون کودک به سوء تغذیه شدید و به تعداد ۲/۲ میلیون دیگر  به سوء تغذی متوسط‌ مبتلا خواهند شد، اما خوشبختانه اطلاعات ماهانه ما نشان می‌دهد که تعداد اطفال مبتلا به سوء تغذیه بسیار کم است. با آن هم تلاش داریم که با ایجاد سایت‌های بیشتر و تیم‌های سیار صحی، به این مشکل رسیدگی شود.”

مقام‌های وزارت صحت عامه درحالی افزایش اطفال مبتلا به سوء تغذیه را رد می‌کنندکه اخیرا صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) گفته است که مشکلات اقتصادی موارد سوء تغدیه کودکان را درافغانستان افزایش داده است.

 

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA