ads

مشکلات تحصیلات عالی در زون شمال شرق

سرپرست وزارت تحصیلات عالی در سفرش به کندز، از استادان پوهنتون خواست که کشور را ترک نکنند و مشکلات معاشات آنان هم حل خواهد شد، اما مسوولان مؤسسات تحصلات عالی خصوصی از برخورد دوگانه امارت اسلامی با این نهادها، شکایت دارند.

عتیق الله رحیمی
1 قوس 1401
مشکلات تحصیلات عالی در زون شمال شرق

مسوولان مؤسسات تحصیلات دولتی و خصوصی  زون شمالشرق از وزارت تحصیلات عالی انتقاد دارند که با آنان برخورد دوگانه صورت می‌گیرد.

آنان می‌گویند که هیئت‌هایی که مسوولیت بررسی این پوهنتون‌ها را دارند، پیشنهادها و راهنمایی‌های گوناگون دارند و مالیات زیادی بر این نهادها وضع شده است.

سیمع الله دانشیار، رییس نهادهای تحصیلات عالی خصوصی زون شمالشرق، می‌گوید که مسوولان وزارت تحصیلات عالی باید آنان را یاری کرده و در قسمت نصاب تحصیلی مشکلات آنان را حل کنند.

«نگرانی از تفتیش و بررسی نداریم، اما هر هیئت چک‌لیست جداگانه دارد. گاهی هم راهنمایی‌ها متضاد است. ما امیدواریم که تفتیش مطابق قوانین یکسان و در یک وقت معین و دقیق  باشد.»

در همین حال عبدالاحد حاجی‌زاده، رییس یکی از مؤسسات تحصلات عالی خصوصی می‌گویدکه پروسه تقرری استادان زمان گیر است و آنان را با مشکلات جدی روبرو می‌کند.

«جواز ایجاد بعضی از فاکولته‌های جدیدکه نیاز جامعه است، باید به پوهنتون‌های خصوصی داده شود تا پوهنتون‌های خصوصی بتوانند مطابق نیاز مردم خدمات ارایه کنند.»

در همین حال سرپرست وزارت تحصلات عالی که به کندز سفر کرده می‌گوید که مشکلات پوهنتون‌های دولتی و خصوصی را بررسی و حل خواهد کرد.

 او افزود که مشکلات تنقیص معاش استادان پوهنتون‌ها به رهبری امارت اسلامی پیشنهاد شده است.

شیخ ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصلات عالی تاکید کرد که معاش استادان باید به گونۀ کامل پرداخته شود:«کدرهایی که مصروف تدریس استند و تمام روز خدمت می‌کنند، باید مطابق اصول معاش شان به گونۀ کامل پرداخته شود. مشوره رهبری امارت اسلامی را گرفته‌ایم و به رییس الوزراء پیشنهاد داده‌ام که تنقیص معاشات تمام شود و معاش‌ها کامل پرداخت شود.»

گفتنی است که سرپرست وزارت تحصیلات عالی درکندز اعلام کرد که اصول و مقررات نظام قبلی دیگر قابل اجرا نیست و فرامین آن دوره نیز اعتبار ندارد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA