ads

افزایش فقر و گرسنگی در افغانستان

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، با ابراز نگرانی از وضعیت اقتصادی در افغانستان اعلام کرده است که به تعداد 20 میلیون نفر در افغانستان، از فقر و گرسنگی رنج می‌برند.

هاجر جعفری
1 قوس 1401
افزایش فقر و گرسنگی در افغانستان
صفحات احتماعی

این نهاد در توییترش نوشته است که مشکلات اقتصادی در زمستان پیش رو زندگی میلیون‌ها نفر را در افغانستان با تهدید جدی مواجه خواهد کرد.

با این حال برخی از کارشناسان وضعیت اقتصادی را در افغانستان ناگوار دانسته و تاکید دارند، تازمانی‌که جامعه جهانی و دولت کنونی در روند توزیع کمک‌ها بازنگری نکنند، گرسنگی و فقر بیشتر از این نیز افزایش خواهد یافت.

محمد ظاهر حلیمی، یکتن از کارشناسان اقتصادی نبود فرصت‌های کاری را در شهرها و حوادث طبیعی را در روستاها، از عوامل اساسی افزایش فقر و گرسنگی در کشور می‌خواند.

 وی می‎گوید که کمک‌های بشری به دلیل عدم شفافیت تاثیرات چندانی بر وضعیت مردم نگذاشته است.

“کمک‌های بین المللی در افغانستان چه در زمینۀ زیر بنایی و چه در زمینۀ کمک به نیازمندان همواره درست مورد استفاده قرار نگرفته است.”

در همین حال شاکر یعقوبی، یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی می‌گوید‎، در شرایطی که حکومت قرار دارد، مهار فقر و گرسنگی در افغانستان مشکل است.

 وی افزود که راهکار‏هایی را که حکومت کنونی در نظر دارد، در حال حاضر موثریت نداشته و هیچ کمکی به وضعیت گرسنگان در کشور نمی‌کند.

“نهادهای کمک رسان جهانی یک بار دیگر باید به شیوه‌های کمک رسانی شان تجدید نظر کنند. چون شیوه‌های کنونی شان خیلی مؤثر تمام نشده است.”

از سویی هم محمد نسیم رضوی، یکتن از وکیلان گذر در شهر کابل، از کمبود کمک‌ها شکایت داشته و می‎گوید که بار ها سروی صورت گرفته، ولی پروژه لغو شده و کمک صورت نگرفته است.

“منطقه ما یک محل فقیر نشین است. کار مند و معاش خور نداشته و مردم در حالت بسیار وخیم اقتصادی قرار دارد.”

از سوی دیگر شهروندانی که با مشکلات فقر و گرسنگی مواجه استند، خواهان فراهم شدن زمینه‌های کار برای مردم می‌باشند.

فاطمه، یکتن از باشنده‌گان کابل می‎گوید:”وضعیت اقتصادی خوب نیست. هوا سرد شده و ما هنوز بخاری نداریم. مردان خانواده اول صبح می‌روند تا کاری برای شان پیدا شود، ولی کار نیست و شام دست خالی بر می‌گردند.”

در عین حال اداره هماهنگ کننده کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) از آماده سازی امکانات صحی در فصل زمستان برای مردم خبر می‎دهد.

 این نهاد اعلام کرده است که قرار است یک مقدار تجهیزات طبی و البسه زمستانی را در 301 مرکز صحی، در 91 ولسوالی کشور توزیع کند.

 افزایش فقر و گرسنگی باعث شده است که شماری از مردم از حکومت و جامعه جهانی بخواهند تا به وضعیت بحرانی افغانستان توجه داشته و به نیازمندان رسیدگی کند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA