ads

پایان دشمنی 16 ساله میان دو طایفه در کندز

برخی از عالمان دین در کندز می‌گویند به دشمنی 16 ساله دو طایفه در کندز پایان داده شده است.

عتیق‌الله رحیمی
30 عقرب 1401
پایان دشمنی 16 ساله میان دو طایفه در کندز

به گفتهء آنان 16 سال قبل در یک درگیری لفظی میان افراد دو طایفه یک نفر کشته شده بود و پس از آن نیز درگیری‌های خصمانه باعث زخمی شدن چهار نفر از دو طرف و خسارات مالی دو طرف شده بود.

اکنون دو طرف تعهد کرده‌اند که دیگر از تعقیب و سلاح کشیدن در مقابل یکدیگر دست برمی‌دارند.‌

عالمان دین که این دو قوم را با هم آشتی داده‌اند می‌گویند، در صورتی که یکی از طرفین از این تعهد سر پیچی کند، بر علاوه 5 میلیون افغانی جریمه، به نهادهای عدلی و قضایی معرفی می‌شوند.

این عالمان دین استدلال می‌کنند که جنگ و دشنمی میان اقوام از نشانه‌های جاهلیت است و باید پایان داده شود.

از نظر این عالمان دین، کشمکش‌های قومی در افغانستان بیشتر برسر مالکیت زمین، خانه، پول و درگیری‌های لفظی و  صورت می‌گیرد.

مولوی سراج الدین عابد، یکی عالمان دین در کندز گفت:«قتل، نقاق و کشتار از رسوم دورۀ جاهلیت قبل از اسلام است که یک عده از مسلمانان در اثر دوری از ارزش‌های دینی، به آن مبتلا شده و امارت اسلامی باید به این دشنمی‌ها پایان دهد.»

در همین حال طرفین درگیری می‌گویند که آنان سال‌ها دست به سلاح بودند و از اثر دشمنی بایکدیگر خساراتی را هم متقبل شده‌اند، اما اکنون که میان آنان صلح و آشتی برقرار شده است، باخوشحالی آنرا می‌پذیرند.

حاجی محب الله زاحیل، یکی از طرف‌های درگیر و طرف مقتول، می‌گویدکه از فیصلۀ عالمان دین راضی است:«درگیری 16 ساله بود، همیشه دست به سلاح و در حال تعرض بودیم. در این سال‌ها روزهای بدی را گذراندیم، اما قاتلان فراری بودند. از عالمان دین خوش هستیم و امیدوایم که این بدبختی در هرجا که باشد، تمام شود.»

در همین حال مولوی روشان روشن، رئیس شورای عالمان دین و یکی از میانجی‌گران می‌گوید که دشنمی میان این دو طایفه ختم شده است.

او می‌افزاید که براساس فیصله به طرف مقتول 3 میلیون افغانی غرامت پرداخته می‌شود و هر دو طرف به این فیصله رضایت دارند.

«در صورتی که یکی از طرفین از این تعهد سر پیچی کند، 5 میلیون افغانی جریمه خواهد شد. بر علاوه اینکه بازادشت و به نهادهای قانونی معرفی شده و جزا خواهد دید.»

در همین حال، بخیتار معاذ، قومندان امنیه کندز با حمایت از فیصله عالمان دین، می‌گوید که با چنین فیصله‌های عالمان دین مشکلات جامعه حل خواهد شد.

«درست است که باید فیصله‌ها در محاکم صورت بگیرند،‌ اما این مسایل وقت‌گیر است و خوشبخانه موسفیدان و عالمان دین برجسته داریم که باید میان مردم فیصله کنند و در آینده هم به این کار شان ادامه دهند.»

این در حالی است که چندی پیش نیز در ولسوالی خان آباد کندز دشمنی 14 ساله که منجر به قتل 48 تن شده بود، به صلح وآشتی انجامید و دوطرف از کشتار یکدیگر دست برداشتند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA