ads

روز جهانی تلویزیون و کاهش 50 درصدی نشرات تلویزیونی در افغانستان

بیست و یکم نوامبر روز جهانی تلویزیون است، اما این روز در افغانستان در حالی فرا رسیده است که رسانه‌ها، به ‎خصوص تلویزیون‌ها در کشور با محدودیت‌های گوناگونی روبرو استند.

سونا یوسفی
30 عقرب 1401
روز جهانی تلویزیون و کاهش 50 درصدی نشرات تلویزیونی در افغانستان

نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان ( نی ) با نشر یک اعلامیه، تلویزیون‌ها را یکی از دستاورد‎های ارزندۀ جامعۀ رسانه‎یی افغانستان، در دو دهۀ اخیر خوانده است.

این نهاد افزوده که جامعۀ رسانه‌یی افغانستان در بیش از یک‎سال بیشتر از 50 درصد نشرات تلویزیونی را از دست داده و در این مدت 48 درصد رادیوها و دیگر رسانه‎های چاپی نیز فعالیت‎های شان را توقف داده‌اند.

در عین حال حفیظ الله بارکزی، رئیس شورای ژورنالیستان افغانستان با تاکید بر حفظ جایگاه خبرنگاران می‎گوید که نباید قربانی‎های 20 سالۀ خانوادۀ رسانه‌یی نادیده گرفته شود.

“تلویزیون‌ها در دو دهۀ اخیر نتایج مؤثری در روشن ساختن افکار عامه داشته، اما در یک‎سال اخیر رسانه‌ها در کشور با مشکلات شدید اقتصادی مواجه استند.”

همچنان انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان، با نشر یک اعلامیه در پیوند به روزجهانی تلویزیون گفته است که پس از تحول سیاسی در افغانستان، نشرات ۵۴ تلویزیون متوقف شده و ۸۳ تلویزیون خصوصی، ملی و محلی در مرکز و ولایات نشرات دارند.

در اعلامیه گفته شده که با توقف نشرات 54 شبکه تلویزیونی به تعداد ۱۷۲۴ خبرنگار و کارمند رسانه‌ای وظایف شان را از دست داده که ۱۳۶۹  تن آنان مرد و ۳۵۵ تن آنان زنان استند.

براساس این اعلامیه هم اکنون به تعداد 83 شبکه تلویزیونی خصوصی، ملی و محلی در مرکز و ولایت‎ها، نشرات دارند که به تعداد 20 شبکۀ آن در کابل و 63 شبکه دیگر در ولایت‎ها فعالیت دارند.

از سوی دیگر شماری از خبرنگارانی که با متوقف شدن فعالیت شبکه‌های تلویزیونی وظیفه شان را از دست داده اند، از بیکاری رنج می‌برند.

سمیه نصرتی، می‌گوید که در یکی از تلویزیون‎های خصوصی خبرنگار بود، ولی به دلیل توقف فعالیت آن تلویزیون بیکار شده است.

“بعضی از خبرنگاران، به‎خصوص زنان خبرنگار به دلیل وضع محدودیت‎ها، نتوانستند به کار خود ادامه بدهند و یا هم با توقف فعالیت رسانه‌ها بیکار شده‌اند.”

با این حال عبدالحق حماد، رئیس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ رسانه را ضرورت جامعه و حکومت دانسته و می‎افزاید که امارت اسلامی درتلاش ایجاد سهولت برای رسانه‎ها می‎باشد.

“در حال حاضر برای رسانه‎ها در پرداخت مالیات و برخی موارد دیگر سهولت ایجاد شده است. در 20 سال گذشته رسانه‎ها زیادتر از ضرورت جامعه ایجاد شده بود. اکنون به همین اندازه رسانه‌هایی که وجود دارند، ضرورت جامعه رفع می‎شود، با آن‎هم وضعیت نورمال خواهد شد.”

به گفتهء حماد، بودجۀ شماری از رسانه‎ها توسط دونر‎های خارجی پرداخت می‎شد که همزمان با تغییر نظام بودجه‎ها قطع شد و رسانه‎ها هم با مشکلات اقتصادی روبرو شده و فعالیت‎های خود را توقف دادند.

انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان در اعلامیه تازۀ خود گفته است که نخستین تلویزیون در افغانستان 44 سال قبل به گونۀ رسمی نشراتش را آغاز کرد که با گذشت دو دهه شمار تلویزیون‎ها به یک صد و 37 شبکه رسید.

گفتنی است که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۹۶ به‎منظور ترغیب کشورها به گسترش صلح، توسعۀ اجتماعی و اقتصادی و تقویت مسایل فرهنگی، بیست ویکم نوامبر را  به‌‏عنوان روز جهانی تلویزیون نام‎گذاری کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA