ads

حذف بیش از یک صد هزار افراد خیالی از لست وزارت شهدا و معلولین

مقام‌های وزارت شهدا و معلولین می‌گویند که بیش از ۱۰۰ هزار افراد دارای معلولیت و یتیم خیالی که در این اداره قبلا ثبت شده بودند، نام‌های شان پس از بررسی از فهرست حذف شده اند.

کلید
30 عقرب 1401
حذف بیش از یک صد هزار افراد خیالی از لست وزارت شهدا و معلولین

مفتی فیصل، سخنگوی این وزارت درگفتگوی ویژه با رادیو کلید، دلیل ثبت شدن افراد خیالی را در حضور مافیا و زورمندان در حکومت پیشین عنوان می‌کند:”در این اداره، فساد به اوج اش رسیده بود. معلول نبود، اما ثبت شده بود. یک زورمند آمده و از طرف خود لستی از معلولین را داده بود. خوشبختانه به هدایت رهبری، دیتابیس قبلی که در آن تعدادی از افراد خیالی درج شده بود لغو شد.”

سخنگوی وزارت شهدا ومعلولین همچنان می‌افزاید که براساس ثبت نام جدید، تاکنون تعداد افراد دارای معلولیت 150 هزار نفر و تعداد یتیم‌ها و زنان بیوه هم 3 لک و ده هزار نفر ثبت شده است.

مفتی فیصل درعین حال از پرداخت حقوق و امتیازات شش ماهه این افرا د به وقت و زمان آن خبر می‌دهد.

“تاکنون برای 3 لک و 20 هزار افراد دارای معلولیت، یتبم و زنان بیوه امتیازات شش ماهه پرداخت شده است.”

با این حال برخی از کارشناسان مسایل حقوقی، از امارت اسلامی می‌خواهند که به تمام حقوق افراد دارای معلولیت، یتیم وزنان بیوه  توجه داشته باشد.

عبدالشکور دادرس، آگاه حقوقی می‌گوید که افراد دارای معلولیت، قشر نیازمند جامعه استند و باید به نیازمندی‌های آنان رسیدگی صورت گیرد.

“امارت اسلامی حقوق و امتیازات معینی را برای این افراد تعیین کند، چون حق مسلم آنها است. برای آن عده افراد معلول که توان کار را دارند نیز زمینۀ کار  در ادارات دولتی فراهم شود تا ازتوانایی‌ها و استعداد آنها کارگرفته شود.”

گزارش‌ها نشان می‌دهد که بیش از چهار دهه جنگ در افغانستان اظافه تر از یک میلیون شهروند کشور یا عضوی از بدن خود را از دست داده یا بینایی و شنوایی شان آسیب دیده است. 

براساس تحقیقات بنیاد آسیا، در سال ۲۰۲۰ حدود ۸۰ درصد افراد بالغ و ۳،۱۷ درصد اطفال در افغانستان با یکی از انواع معلولیت زندگی می‌کردند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA