ads

شماری از زنان خواستار گفت‌وگو با مقامات امارت اسلامی

هرچند شماری از زنان و فعالین مدنی راه‌حل مشکلات زنان افغان را در مذاکره با حکومت کنونی دانسته و تاکید می‌‎کنند که سازمان ملل باید زمینۀ گفت‌وگوی زنان با مقامات حکومت را فراهم کند. اما مقامات امارت اسلامی ‎می‌‎گویند که در افغانستان حقوق زنان تامین است و یک گروپ محدودی  نمی‌تواند نمایند‎گی از تمام زنان افغان کند.

هاجر جعفری
28 عقرب 1401
شماری از زنان خواستار گفت‌وگو با مقامات امارت اسلامی

یوناما در اعلامیه تازهء خود گفته است که زنان افغان خواستار ایجاد فضای گفت‌وگو با مقامات امارت اسلامی، راجع به حقوق اساسی شان شده‌اند.

فعالان زن در چندین نشستی که در نقاط مختلف کشور از با مسئولان یوناما داشتند به گفت‌وگو در مورد مشکلات زنان در افغانستان پرداختند.

درین نشست‌ها زنان خواهان مشارکت معنادار در تصمیم‌ گیری، حفاظت از خشونت، دسترسی به تعلیم وتربیه، کار و عدالت شدند.

آنان در عین حال از جامعه جهانی خواستند که فرصت‌های اقتصادی و تحصیلی را برای زنان افغان افزایش داده و دستاوردهای زنان افغان را حفاظت کند.

 منصوره واثق، یکتن از فعالان مدنی و یکی از اشتراک کننده‌گان این نشست‎ها ‎می‎گوید:”یکی از خواسته‌های ما در این نشست‌ها، این بود که زمینۀ مذاکره بین زنان و حکومت را فراهم کرده و به خواسته‌های ما که حق تحصیل، کار و برطرف شدن محدویت‌های وضع شده بر زنان است،توجه کند.”

از سویی هم محبوبه سراج، یکی دیگر از فعالان مدنی تنها راه‌حل مشکلات و اختلافات را در مناظره و گفت‌وگو دیده و از حکومت کنونی ‎می‌خواهد که یکبار با زنان افغان نشسته و به خواسته‌های آنان رسید‎گی کند.

“با وجودی که بیشتر از یکسال است که امارت اسلامی در کشور حکومت می‎کند، اما تاکنون با هیچ زن افغان، نه نشسته و نه گفت‌وگو کرده؛ چیزی که واقعا خواست زنان افغان است.”

از سوی دیگر ثریا محمودی، یکتن از زنان معترض با ابراز نارضایتی از کسانی که در گذشته به حیث رهبر زنان فعالیت می‎کردند، می‌گوید که آنان فعلا در خارج از کشور به سر برده و هیچ‌گونه دفاعی از حقوق زنان افغان نمی‎کنند.

“نشست‎ها و اعتراضات زنان هیچ‌گونه نتیجه‎ی نداشته. با وجود تلاش‌های زیاد، نتوانستیم که حد اقل دروازه‌های مکاتب دختران را باز کنیم.”

در عین حال بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی ‎می‎گوید که حکومت کنونی تمام حقوق خانم‌ها را رعایت و هرگز زیر پا نکرده است.

“یک تعداد محدودی از خانم‌ها که معترض استند و ادعا می‎کنند که نقض حقوق بشری صورت می‎گیرد، نمی‌توانند از تمام زنان افغانستان نمایندگی کنند.”

این در حالی است که پس از رویکار آمدن حکومت اسلامی در افغانستان، زنان در داخل و بیرون از کشور بار ها به اعتراضات و دادخواهی‌ها پرداختند، اما تاکنون به هیچ خواستهء آنان توجه صورت نگرفته است. 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA