ads

حذف نام افغانستان از ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها

با حذف شدن نام افغانستان از ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها، شماری از خبرنگاران و نهادهای حامی رسانه‌ها از حکومت کنونی می‎‌خواهند که از خبرنگاران و رسانه‌ها حمایت کند.

سونا یوسفی
28 عقرب 1401
حذف نام افغانستان از ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها

ائتلاف جهانی آزادی رسانه‎ها  (MFC)از حذف نام افغانستان از فهرست کشورهای متعهد به آزادی رسانه‌ها خبر داده است.

این نهاد (روز جمعه، ۲۷ عقرب) با نشر بیانیه‌ای گفته است که نام افغانستان از اعضای ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها حذف شده است.

MFC  از وضعیت رسانه‌ها در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که در این کشور خبرنگاران در معرض خطر قرار داشته و آزادی رسانه‌ها هم با تعهدات جهانی مطابقت ندارد.

به گفتۀ مسئولان این نهاد، این تصمیم در مشوره با اعضای ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها و با در نظرداشت آزار و اذیت، بازداشت‌ها و لت‌و کوب خبرنگاران و عدم حضور زنان در فعالیت‌های رسانه‌یی گرفته شده است.

درعین حال شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران افغانستان می‎گویند که در این اواخر جایگاه افغانستان از لحاظ آزادی رسانه‎ها در سطح بین‎المللی تقریبا درحال از بین رفتن  است.

به گفتۀ آنان همزمان با تغییر نظام، شماری از خبرنگاران کشور را ترک کردند و شمار دیگر هم به دلیل توقف فعالیت رسانه‌ها بیکار شدند.

ظریف کریمی، مسئول دفتر نی با تائید مشکلات فراراه خبرنگاران و رسانه‌ها در افغانستان می‎گوید: «ما شاهد وضعیت بحرانی رسانه‌ها استیم. با بسته شدن فعالیت‎های بیشتر از 50 درصد رسانه، 60 در صد خبرنگاران بیکار شدند و شماری زیادی هم کشور را ترک کردند. ما در ماه پیش شاهد پائین رفتن جایگاه افغانستان از لحاظ آزادی مطبوعات در سطح جهان بودیم وحال هم از ائتلاف آزادی رسانه‎ها حذف شدیم.»

همچنان سمیه نصرتی، یک‎تن از خبرنگاران با ابراز نگرانی از آیندۀ زنان خبرنگار می‎گوید:

«در کل تمام خبرنگاران و به‎خصوص زنان خبرنگار، با مشکل عدم دسترسی به اطلاعات روبرو استند و نمی‎توانند به گونۀ کامل و شفاف اطلاع رسانی کنند.»

از سویی هم مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از وضعیت رسانه‌ها درافغانستان، از امارت اسلامی می‎خواهد که بر تعهد خود مبنی بر قابل اجرا بودن قانون رسانه‌های همگانی و مقررات مربوط به آن عمل کند.

این مرکز در حالی نگرانی ائتلاف جهانی خبرنگاران را بجا می‎داند که عبدالحق حماد، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ با رد ادعای ائتلاف جهانی آزادی رسانه‎ها، می‎گوید که امارت اسلامی به آزادی بیان متعهد است.

 « کشورهای مغرض می‎خواهند که زیر نام آزادی بیان اهداف خود را بالای مردم تحمیل کرده و نظام حاکم را تخریب کنند، اما امارت اسلامی همزمان با رویکار آمدن خود آزادی بیان را حمایت کرده است.”

افغانستان در جنوری ۲۰۲۰،  در دوران حکومت پیشین به ائتلاف جهانی آزادی رسانه‌ها، پیوسته و به ارزش‌ها و قواعد آن متعهد شد.

مرکز رسانه‌های افغانستان گفته است که در یک‎سال اخیر دوصد و 45 مورد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‎ها در کشور ثبت شده است که شامل خشونت‌های فزیکی و امثال آن می‎شود.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA