ads

واکنش امارت اسلامی‌ به نشست مسکو؛ حکومت کنونی همه‌شمول است

اشتراک کننده‌گان نشست مسکو در مورد افغانستان، با نشر یک اعلامیه مشترک، بر تشکیل حکومت فراگیر با حضور تمام  اقوام و گروه‌های بزرگ سیاسی، تضمین حقوق و آزادی‌های اساسی تمام مردم و مبارزه جدی با تروریزم از سوی امارت اسلامی، تاکید کردند.

جمشید مجددی
26 عقرب 1401
واکنش امارت اسلامی‌ به نشست مسکو؛ حکومت کنونی همه‌شمول است
  1. از سویی هم، در اعلامیه آمده که امریکا و ناتو به‌خاطر خسارات ناشی از حضور بیست ساله شان در افغانستان، جبران خسارت کرده و مسئولیت اصلی بازسازی افغانستان را بدون مداخله در امور داخلی آن، به‌عهده بگیرند.

در همین حال، اشتراک کننده‌گان توافق کردند که همآهنگی و تلاش‌های منطقه‌یی برای برگزاری گفت‌وگوهای بین‌الافغانی و تامین ثبات و امنیت در افغانستان، افزایش یابد.

اما بلال کریمی؛ معاون سخنگوی امارت اسلامی، در صحبت با رادیو کلید، یک‌بار دیگر تاکید کرد که حکومت کنونی افغانستان، همه‌شمول است.

او گفت:”حکومت کنونی متشکل از همه اقوام است ولی بازهم امارت اسلامی تلاش می‌کند که اگر کدام مشکلی باشد، حل گردد و باید بگویم که ایجاد ساختار نظام افغانستان مربوط به خود افغان ها است ونباید دیگران در آن مداخله کنند”

کریمی، می‌‌افزاید که امارت اسلامی خواهان روابط و تعامل خوب با تمام کشورهای جهان است و به‌هیچ کس اجازه نمی‌دهد تا از خاک افغانستان، علیه دیگران استفاده کند.

با این حال، برخی مبصرین سیاسی در مورد خواست اشتراک کننده‌گان نشست مشورتی مسکو مبنی بر ایجاد حکومت همه‌شمول در افغانستان، دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

به باور محمد هاشم قیام؛ مبصر سیاسی، بحث حکومت همه‌شمول یک مشکل جدی در برابر حکومت کنونی افغانستان است.

قیام افزود:” حکومت کنونی مدعی است که حکومت همه شمول حکم فرماست، اما ذهنیت عمومی این طور نیست ، پس امارت اسلامی برای ایجاد حکومت همه شمول و قوی، تابع ایجاد ذهنیت مثبت مبتنی بر همبسته گی ملی در داخل کشور است.”

اما سید اکبرآغا؛ دیگر مبصر سیاسی، دیدگاه متفاوتی دارد.

او، خواست اشتراک‌کننده‌گان نشست مسکو مبنی بر تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان را یک بهانه می‌داند.

سید اکبر آغا گفت:” این یک بهانه است زیرا کشورهای جهان نمی خواهند در  افغانستان یک نظام اسلامی و پایدار حاکم باشد .”

گفتنی‌ست که در نشست مسکو،  از مقام‌های امارت اسلامی ‌دعوت نشد و مقام‌های روسی، دلیل آن را عدم تشکیل حکومت همه‌شمول در افغانستان، خوانده‌اند.

اما همزمان با برگزاری نشست مسکو، ذبیح‌الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی، به کلید گفت که برگزاری این نشست در عدم حضور مقام‌های حکومت کنونی افغانستان، نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

در چهارمین نشست فارمت مسکو، نماینده‌گان کشورهای چین، ترکیه، هند، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، ازبکستان، تاجکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرغزستان، ایران و پاکستان اشتراک کرده بودند.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA