ads

رسیدن آب از بند کمال خان به زمین‌های زراعتی در نیمروز

با رسیدن آب از بند کمال خان به زمین‌های زراعتی در ولایت نیمروز، شماری از دهقانان ابراز خرسندی می‌کنند، اما آنان از تنظیم نشدن سیستم آبیاری ابراز نگرانی دارند. مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری در این ولایت اما می‌گویند که این اداره آماده هرنوع همکاری با دهقانان است.

محمد عمری و سونا یوسفی
22 عقرب 1401
رسیدن آب از بند کمال خان به زمین‌های زراعتی در نیمروز

به گفتهء دهقانان علاوه براینکه رساندن آب به زمین‌های زراعتی بسیار مهم است، ضرورت به تنظیم سیستم آبیاری و تقسیمات مناسب آب نیز می‌باشد تا آب به وقت و زمانش به کشت و زراعت رسانده شود.

حمیدالله، یک تن از دهقانان نیمروز به کلید  می‌گوید:”آب زمانی به زمین‌های زراعتی ما می‌ رسد که کشت و زراعت خشک شده و هیچ حاصلی از آن بدست نمی‌آید.”

 وی  از مسئولان می‌خواهد که در زمینۀ تنظیم آب و سیستم آبیاری توجه بیشتری داشته باشند.

از خواست‌های حمیدالله که بگذریم سید احمد، یکی دیگر از دهقانان نیمروز از رسیدن آب به زمین‌های زراعتی اظهار خوشحالی می‌کند، اما درد دلش را چنین بیان می‌کند:

“درمدت دوسال است که کشاورزی می‌کنم. برای همین زمین  پلاستیک خریدم، به خاطر پالیز،  ولی هر بار آب کم شده و تربوزها خشک می‌شوند.”

وی درعین حال خواهان همکاری حکومت با دهقانانی می‌باشد که از خشک سالی متضرر شده‌اند.

درهمین حال شماری از شهروندان نیز از رسیدن آب به زمین‌های زراعتی در نیمروز استقبال کرده و تاکید بر مدیریت بیشتر آب از سوی مسئولان ریاست زراعت، آبیاری و مالداری استند.

امید حیدری، یک تن از باشنده‌گان ولایت نیمروز می‌گوید:”کم و کاستی‌هایی در زمینۀ انتقال آب از بند کمال خان به زمین‌های زراعتی وجود دارد و نرسیدن به موقع آب به روی زمین‌های زراعتی باعث از بین رفتن محصولات آن می‌شود.”

 این باشندهء نیمروز از مسئولان حکومتی می‌خواهد، تلاش کنند که کانال‌های بندکمال‌خان را تکمیل کنند تا زراعت در این ولایت آسیب نبیند.

اما مسئولان در ریاست زراعت، آبیاری و مالدای ولایت نیمروز از همکاری این  اداره با دهقانان سخن می‌گویند.

 مولوی عبدالخالق حکیم‌الله ، رئیس زراعت، آبیاری و مالداری ولایت نیمروز می‌گوید:”سال گذشته دهقانان متضرر شدند و ما به آنها حدود ۲۹۳ تُن  گندم کمک کردیم.”

 مولوی حکیم‌الله وعده می‌دهد که حکومت آماده هرنوع همکاری با دهقانانی است که از اثر خشک‌سالی متضرر شده باشند.

ولایت نیمروز از جمله ولایت‌هایی است که در زمینۀ مدیریت آب با مشکلات مواجه است و هرساله زمین‌داران و دهقانان از این ناحیه زیان‌های زیادی را متقبل می‌شوند.

گفتنی است که بند کمال خان تنها امید دهقانان در ولایت نیمروز است و آنها سال‌ها برای رسیدن آب از این بند به زمین‌های زراعتی شان انتظار کشیده‌اند.

به گفتهء باشنده‌گان نیمروز، باآنکه بند کمال خان مدت‌هااست که پر از آب شده است، اما این آب‌ هنوز به گونه منظم به زمین‌های زراعتی انتقال نیافته است.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA