ads

شماری از پوهنتون‌های خصوصی با کاهش محصل روبرو شده‌اند

مسئولان برخی از پوهنتون‌های خصوصی می‌گویند که تعداد محصلان شان در بخش‌های لیسانس و ماستری، کاهش چشم‌گیری یافته است.

سونا یوسفی
5 عقرب 1401
شماری از پوهنتون‌های خصوصی با کاهش محصل روبرو شده‌اند

به گفتۀ آنان مشکلات اقتصادی، مهاجرت‌ها و برخی مشکلات دیگر، باعث شده است که محصلان، ترک تحصیل کنند.

آنان می‎گویند، هرچند در پرداخت فیس برای محصلان تخفیف در نظر گرفته شده است، اما تعداد زیادی از محصلان توانایی پرداخت هزینه تحصیلی شان را ندارند.

مسئول یک پوهنتون خصوصی در کابل که نخواست نامش در گزارش ذکر گردد، گفت که حدود 50 درصد محصلان دوره لیسانس و 90 درصد از بخش ماستری، از ادامه تحصیل منصرف شده‌اند.

او افزود که عدم تکمیل نصاب به‌دلیل جداسازی صنف‌های دختران و پسران نیز باعث شده است که دختران نتوانند به تحصیل شان ادامه دهند.

«باتوجه به اینکه مکتب‎ها به روی دختران بسته است و امسال فارغین صنف دوازدهم دختر نداریم، سال آینده هم جدید شمول دختران در پوهنتون‎های خصوصی کمتر خواهد بود.»

مسئولان پوهنتون‎های خصوصی، می‌گویند که در حال حاضر  صنف‌های درسی به دو بخش دختران و پسران جداشده، اما در یک صنف تدریس می‌شوند.

به گفتهء آنان اگر تصمیم گرفته شود که صنف‌های این محصلان جدا شود، دختران بیشتر با مشکل مواجه خواهند شد.

در همین حال، شماری از محصلان می‎گویند که برخی از هم‌صنفی‌های شان، به دلیل فقر نتوانسته‌اند که تحصیل شان را ادامه دهند.

فریده محصل در یکی از پوهنتون‎های خصوصی می‎گوید:«به نسبت مشکلات اقتصادی وفرهنگی که در جامعه وجود دارد، چند تن از هم صنفی‌هایم پوهنتون را ترک کردند. خودم هم با مشکل اقتصادی روبرو استم و نگران استم که اگر شرایط همین گونه ادامه یابد، خانواده‌ام نمی‌تواند هزینه تحصیلم را پرداخت کند.»

از سویی هم لینا علی‎زی، یکی دیگر از محصلان پوهنتون‌های خصوصی از حکومت می‌خواهد که برای تکمیل نصاب در صنف‌ها، اجازه دهد تا دختران و پسران در یک صنف و در دو بخش جداگانه، حضور داشته باشند.

«تعداد صنف‌های ما کم شده و در بیشتر جلسات درسی فقط دو یاسه دختر حضور دارند، اصلا انگیزه‌های دختران برای ادامه تحصیل از بین رفته است.»

در عین حال بهیر زلاند، استاد یکی از پوهنتون‎های خصوصی می‎گویدکه پوهنتون‎های خصوصی در یک‎سال اخیر کاهش محصلان شان را بیشتر تجربه می‎کنند.

«رشته‌های حقوق و ژورنالیزم کمتر محصل دارند، به دلیل اینکه کاریابی برای فارغان این دو رشته کمتر شده است. اما حکومت گفته است که امسال در پوهنتون‎های دولتی دوچند سال‌های دیگر محصل جذب می‎کند که جوانان را امیدوار ساخته است.»

امید که تا یک سال دیگر از پوهنتون فارغ می‌شد، اما از تحصیل بازمانده، از عالم مهاجرت به کلید می‌گوید:«من محصل حقوق و علوم سیاسی بودم و نظر به مشکلات اقتصادی به ایران مهاجر شدم و اینجا دور از درس و تعلیم کار می‌کنم.»

در همین حال احمد تقی، سخنگوی وزارت تحصیلات عالی در رابطه به کاهش محصلان در پوهنتون‌های خصوصی می‎گوید که در گذشته محصلان خیالی زیادی وجود داشتند، اما اکنون وجود ندارند.

او می‎افزاید که شماری از محصلان نیز به دلیل مهاجرت‎‎، ترک تحصیل کرده‌اند:«بعضی محصلان به بیرون از کشور رفته‌اند و شماری که در کشور استند، چه دختران و چه پسران به پوهنتون می‎روند. درگذشته صنف‎های خیالی زیاد بود که حالا جلوگیری شده است.»

این درحالی است که مسئولان پوهنتون‌های خصوصی می‌گویند که این پوهنتون‌ها سهولت‌های تحصیل را برای جوانان در داخل کشور فراهم می‌سازند، اما وابسته به فیس محصل بوده و بحران اقتصادی جاری در کشور، ثبات و پایداری این پوهنتون‌ها را نیز با خطر مواجه ساخته است.

 

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA