ads

زنان گدا: از فقر به گدایی رو آوردیم، اما با سرما چه چاره کنیم؟

شماری از زنانی که از اثر مشکلات اقتصادی دست به گدایی زده‌اند از فرارسیدن فصل سرما نگرانی داشته و از مسئولان حکومتی خواهان توجه به وضعیت زندگی شان می‌باشند.

محمد عمری و سونا یوسفی
28 میزان 1401
زنان گدا: از فقر به گدایی رو آوردیم، اما با سرما چه چاره کنیم؟

نسیمه یکی از بیجا شده‌گان ولایت کندز است که از یک سال به این طرف در نیمروز به سر می‌برد، او می‌گویدکه شوهرش پیر شده و سرپرستی 9 فرزند خود را خودش به عهده دارد، از این رو مجبور شده که دست به گدایی بزند.

“مؤسسه برای ما تنها دو قرص نان توضیح می‌کنند، خیر ببینند، به ما کمک دائمی نشده. از ساعت7  صبح از خانه بیرون می‌شوم و ساعت ۱۲ به خانه می‌آیم ۴۰ تا۵۰ افغانی بدستم می‌رسد که تنها نان خشک برای یک وقت خانواده می‌شود. اگر  خدا نکرده مریض شویم پول نداریم که پیش داکتر برویم.”

نسیمه از دولت می‌خواهد که در زمستان پیش رو به مشکلات خانواده او رسیدگی کند.

درعین حال سمیه که از بدخشان به نیمروز مهاجر شده، می‌گوید که به دلیل فقر و گرسنگی شدید او نیز مجبور شده که دست به گدایی بزند:”هفت فرزند دارم، یک پسر یک ساله، یک دختر ۵ ساله و یکی دیگر شان هم ۴ ساله استند. از روی مجبوری می‌روم کنار سرک گدایی می‌کنم، بعضی از مردم دشنام می‌دهند، حتی لت و کوب می‌کنند .تاحال از دولت و مؤسسات به ما کمک نرسیده است.”

گلثومه، یکی دیگر از بیجا شده‌گان می‌گوید که او شوهر و یک پسر بزرگش را در کندز از دست داده و از هشت ماه به این طرف به نیمروز مهاجر شده است.

او می‌افزاید که اکنون برای تهیه مخارج کودکانش مجبور شده دست به گدایی بزند.

“مجبور شدم گدایی کنم، اگر نکنم خود تان می‌بینیدکه چیزی نداریم. ما در شرایط سختی در اینجا زندگی می‌کنیم. بارها از ما فلم گرفتند، ولی به مشکلات ما توجه نکردند. پنج پسر دارم از خیلی کسان قرضدار هستم.”

از سوی دیگر صبور دانش،  یکی از فعالین مدنی ولایت نیمروز افزایش زنان گدا را تاسفبار خوانده و می‌گوید:”شرایط بد و ناگوار در کشور و بی‌برنامه‌گی مسئولین باعث شده که شمار خانم‌های گدا افزایش پیدا کند. بی‌کاری و نبود درآمد زندگی بسیاری از مردم را با مشکلات روبرو کرده است، این مسأله می‌تواند باعث مشکلات در جامعه گردد.”

او اظهار امیدواری می‌کند که مسئولین حکومتی بتواند در این زمینه اقداماتی انجام دهند.

با این حال مولوی شهید زاده، آمر ریاست کار و امور اجتماعی ولایت نیمروز وعده می‌سپارد که بزودی امارات اسلامی برنامه‌هایی را برای کمک به زنان گدا انجام خواهد داد.

به گفتهء او نیمروز یکی از ولایت‌های مرزی است و از این رو شمار زیادی از شهروندان به این ولایت مهاجر شده و می‌خواهند از این طریق به سوی کشورهای دیگر مهاجرت کنند.

مولوی شهید زاده گفت:”ریاست مهاجرین، ریاست مبارزه با حوادث و ریاست کار و امور اجتماعی به رهبری مقام ولایت نیمروز به همکاری شماری از مؤسسات تلاش دارند که به وضعیت زنان آسیب پذیر رسیدگی کنند. ریاست کار و امور اجتماعی در این زمینه از هیچ تلاشی دريغ نمی‌کند.”

او می‌افزاید که ریاست کار و امور اجتماعی به همکاری برخی مؤسسات همکار یک عده از این افراد را شناسايي و به مؤسسات امدادرسان معرفی کرده است تا از کمک‌های بشردوستانه مستفید شوند.

این درحالی است که زنان گدا از فرا رسیدن زمستان و بیشتر شدن مشکلات شان نگرانی داشته و از دولت و مؤسسات امداد رسان خواهان توجه به وضعیت زندگی شان می‌باشند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA