ads

امارت اسلامی: خبرنگاران خارجی از واقعیت‌های افغانستان چشم پوشی نکنند

عبدالحق حماد، رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ می‌گوید که خبرنگاران خارجی در صورتی اجازه ورود به کشور می‌یابند که در گزارش‌های شان از حقایق چشم پوشی نکرده و افواهات را به نشر نرسانند.

سونا یوسفی
28 میزان 1401
امارت اسلامی: خبرنگاران خارجی از واقعیت‌های افغانستان چشم پوشی نکنند

در عین حال شماری از خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای از ممنوع شدن سفر یک خبرنگار خارجی به افغانستان انتقاد داشته و می‎گویند که این تصمیم امارت اسلامی نوعی وضع محدودیت بر آزادی بیان است.

عبدالحق حماد رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ ناوقت روز چهارشنبه در صفحه تویتر نوشت که امارت اسلامی به آنعده خبرنگاران خارجی که از حقایق چشم پوشی می‎کنند اجازه ورود به کشور را نمی‎دهد.

او می‌افزاید که برای خبرنگارانی اجازه تهیۀ گزارش در افغانستان داده می‎شود که حقایق کشور را برای جهانیان منعکس کرده و نشان دهند که اشغال‎گران پس از 20 سال، مردم افغانستان را در چه وضعیتی رها کردند.

با این حال حجت‌الله مجددی، رئیس انجمن ژورنالیستان آزاد افغانستان می‎گوید که رسانه‌ها جهان را به یک دهکدۀ کوچک مبدل کرده است و هیچ نوع محدودیت در این زمینه پذیرفتنی نمی‎باشد.

او در عین حال به رعایت توازن و دقت در اطلاع رسانی، تاکید می‎ورزد:”اخیرا از رسانه‌ها انتقاد می‌شود که به جای اخبار دقیق شایعات را منعکس می‎کنند، این نه تنها برای خبرنگاران، بلکه برای جامعۀ رسانه‌ای آسیب می‎رساند.”

ازسویی هم منصور نیک‎مل، خبرنگار در یکی از رسانه‌های خصوصی عدم دسترسی به اطلاعات را مانع بزرگ در اطلاع رسانی می‎داند:”مشکلات در برابر خبرنگاران وجود دارد. خبرنگاران به اطلاعات دسترسی ندارند و با مشکلات مالی نیز روبرو استند.”

در همین حال سید سرور هاشمی، یک خبرنگار دیگر می‎گوید که حکومت باید قانون رسانه‌های همگانی را تهیه و در دسترس مردم قرار دهد.

«خبرنگاران درتهیه گزارش‌های روزانه با مشکل روبرو استند و در گزارش‌های تحقیقی شان به‌گونۀ کامل با موانع بر می‌خورند، چون هیچ منبعی حاضر نمی‎شود که اطلاعات را در اختیار آنان قرار دهد. نهادهای حامی رسانه‌ها باید به مشکلات خبرنگاران رسیدگی کنند.»

او می‎افزاید، با آنکه کمیسیون رسیدگی به تخطی رسانه‌ها رسما افتتاح شده، اما هنوز از فعالیت این کمیسیون  خبری نیست تا به مشکلات خبرنگاران رسیدگی شود.

این در حالی است که فدراسیون جهانی خبرنگاران به روز چهارشنبه ( ۲۷ میزان) در واکنش به ممنوع شدن سفر استفانی گلینسکی، خبرنگار خارجی به افغانستان، امارت اسلامی را به محدود کردن فعالیت رسانه‌های خارجی متهم کرد.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA