ads

زنان روستایی در نیمروز: ما به فراموشی سپرده شده‌ایم

شماری از زنان روستایی در ولایت نیمروز که در مورد “روز جهانی زنان روستایی” بی‌اطلاع بودند، اما با اطلاع یافتن از این روز احساس خرسندی کرده و از مسئولان محلی می‌خواهند که زنان روستایی را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

محمد عمری و سونا یوسفی
24 میزان 1401
زنان روستایی در نیمروز: ما به فراموشی سپرده شده‌ایم

پانزدهم اکتوبر برابر است با روز جهانی زنان روستایی، این روز روز بانوانی سخت کوشی است که نقش فعال و مهمی در پیشرفت اقتصاد جامعه روستایی دارند .

با این حال شماری از زنان روستایی در ولایت نیمروز می‌گویند که آنان قبل از این هیچ اطلاعی در مورد روز جهانی زنان روستایی نداشتند، درحالی‌‌که بسیار دوست دارند که از این روز مانند دیگر زنان روستایی دنیا، بزرگداشت به عمل آورند.

سکینه یکی از زنان روستایی در ولایت نیمروز می‌گوید:”بسیاری از زنان روستا از جمله خودم، از چنین روزی خبر نداشتیم و اکنون که خبردار می‌شوم، این روز را به تمام زنان روستانشین تبریک عرض می‌دارم. در قریه زندگی می‌کنم و به کارهای زمین‌داری و دست‌دوزی مشغول استم.”

این بانوی روستایی می‌افزاید که وی با بسیار زحمات دست‌دوزی‌‌ می‌کند، اما کارهای او در بازار به قیمت مناسب فروخته نمی‌شود و همچنان حاصلات زراعتی او هم امسال از اثر سیلاب‌ها زیان دیده است.

وی از حکومت می‌خواهد که نمایشگاهی را به خاطر صنایع دستی زنان روستایی راه‌اندازی کند تا آنان بتوانند هنر شان را به نمایش بگذارند.

در عین حال گل سکه، یکی دیگر از زنان روستایی که مشغول کارهای زراعت و مالداری می‌باشد،به کلید می‌گوید:”مالداری می‌کنم. گاو، گوسفند و بز نگهداری می‌کنم و در کنار آن دست‌دوزی می‌کنم. اطلاعی در مورد روز جهانی زنان روستایی ندارم.”

این بانوی روستایی از اینکه روزی با نام روز زنان روستایی از سوی سازمان ملل شناخته شده است، اظهار خرسندی کرده و از نام‌گذاری چنین روزی تشکری می‌کند.

همچنان گل‌پری یکی دیگر از زنان روستایی نیز تازه از وجود چنین مناسبتی خبردار شده و  این روز را برای تمام زنان روستایی تبریک می‌گوید:”نه در دوران دولت پیشین و نه در دوره دولت کنونی، از روز زنان روستایی برای ما کسی معلومات نداده بود.  من کار دست‌دوزی می‌کنم و از اینکه صنایع دستی ما ارزش زیاد ندارد، بسیار جگرخون می‌شوم.”

او به امید اینکه صدایش به گوش مسئولان برسد، از امارت اسلامی می‌خواهد که فرصتی را  ایجاد کند تا خانم‌های روستایی بتوانند صنایع‌ دستی شان را به نمایش بگذارند.

با این حال شماری از مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی شرایط ناگوار اقتصادی و نبود بازار مناسب برای صنایع دستی زنان روستایی را تایید کرده و از مسئولان بلند رتبه دولتی می‌خواهند که زمینۀ فروش صنایع دستی زنان را فراهم سازند.

فیصل صحت، یکی از کارمندان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت نیمروز می‌گوید:”خانم‌های روستایی که در سال‌های گذشته در بخش صنایع مختلف کار می‌کردند، در این اواخر به دلایل مختلف دست از کار کشیده‌اند. متاسفانه در این بخش‌ها کار صورت نگرفته و برنامه و پروژه‌ای هم وجود ندارد.”

این کارمند ریاست کار و امور اجتماعی نیمروز از  رهبری حکومت و  مؤسسات بین‌المللی می‌خواهدکه در این راستا بیشتر توجه نشان دهند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA