ads

بایدن: افغانستان هرگز پناه‌گاه امن برای تروریستان نخواهد بود تا بالای امریکا حمله کند

در سند استراتیژی جدید امنیت ملی امریکا که به تازه‌گی به نشر رسیده است، به نقل از جو بایدن آمده که پس از این، افغانستان پناه‌گاه امن برای انجام حمله‌های تروریستی به این کشور و متحدانش نخواهد بود.

احمد ضیا انتظار
22 میزان 1401
بایدن: افغانستان هرگز پناه‌گاه امن برای تروریستان نخواهد بود تا بالای امریکا حمله کند
عکس از شبکه‌های اجتماعی

ذبیح الله مجاهد؛ سخنگوی امارت اسلامی نیز درگفت‌وگوی ویژه با رادیو کلید، از تضعیف و سرکوب گروه داعش، درافغانستان اطمینان داده است.

او گفت:” اکنون داعش درافغانستان قوت ندارد، یک فتنه از قبل بوده که درحال نابود شدن است.”

با این حال کارشناسان سیاسی افغان، این گفته‌های جوبایدن را از ابعاد مختلف به تحلیل می‌گیرند.

عبدالجبار اکبری؛ کارشناسان سیاسی در این مورد گفت:” جوبایدن به دنبال یک سناریوی جدید است به‌خاطر این‌که حد اقل برای جهان فید‌بک مثبت بدهد که افغانستان محل امن برای تروریستان نیست و ما می‌توانیم با همسویی حکومت فعلی افغانستان، در برابر تروریستان مبارزه کنیم و این یک بهانه سیاسی است.”

امریکا پس از خروج از افغانستان، با راه‌اندازی حمله‌های هوایی توسط طیاره‌های بی‌سرنشین، تلاش کرده است تا تهدیدات احتمالی از خاک افغانستان را نظارت کند.

در این سند نیز تاکید شده است که امریکا به توانایی خود برای مبارزه علیه القاعده، داعش و نیروهای همکار این گروه‌ها، از طریق عملیات‌های از راه دور اطمینان دارد.

با این حال عبدالشکور دادرس؛ کارشناسان حقوقی و سیاسی می‌گوید:” این یک واقعیت است، زیرا امریکا حریم فضایی را در اختیار دارد و شما می‌دانیدکه حریم هوایی پاکستان برای حملات طیاره‌های بی‌سرنشین  امریکا به هدف سرکوب تروریستان، مورد استفاده قرار می گیرد.”

گفتنی‌ست که امارت اسلامی، در توافق‌نامه صلح با امریکا، تعهد سپرده است که اجازه نخواهد داد تا از خاک افغانستان، دیگر کشورها تهدید شوند.

کلیدگروپ را در تویتر و فیس بوک دنبال کنید
طراحی و توسعه توسط تکشارک - Copyright © 2024

Copyright 2022 © TKG: A public media project of DHSA